Agile, Trendsz, Test engineering

Door regelmatig goede en gevarieerde retrospectives te faciliteren, haal je het maximale uit je team. Om die reden heeft Bartosz het boekje ‘Improve Your Best Retro’ ontwikkeld. Gemaakt door de medewerkers zelf en voortgekomen uit een Bartosz Labsz experiment. We zijn samen op zoek gegaan naar de beste retro ooit. Met als doel om de teams waarin wij meedraaien nóg beter te maken. Het boekje is bedoeld om te inspireren om op een leuke manier te variëren met retro’s. Zowel met de inhoud als met de vorm. In dit artikel vertellen we je waarom en hoe het boekje tot stand is gekomen.

Van experiment naar concreet product

Improve your best! Dat is waar we bij Bartosz in geloven. We dagen onszelf en anderen uit om constant op zoek te gaan naar verbetering. Hierbij speelt Bartosz Labsz – ons innovatieplatform – een grote rol. Tijdens maandelijkse bijeenkomsten experimenteren we met nieuwe ideeën om zo sneller op de veranderende markt te kunnen inspelen. Elke Bartoszian kan zijn of haar bijdrage leveren aan die experimenten. In 2018 zijn de eerste ideeën ontstaan voor een boekje over het geven van retrospectives. In de totstandkoming hebben we vier fases doorlopen. Middels brainstorming zijn we tot vier categorieën van retrospectives gekomen waar veel samenhang in te vinden is. Door storytelling konden wij – met dank aan de workshop van Flatland Agency – op visuele wijze een kapstok ontwikkelen om het geheel aan op te hangen. Via prototyping waren we in staat om tot een goed gevuld boekje te komen. Design maakte het tenslotte mogelijk om het geheel in een Bartosz jasje te gieten. Uiteindelijk is het boekje in december 2019 gedrukt en gelanceerd tijdens de Bijtanksessie in januari 2020.

De slechtste retro ooit

Om te achterhalen waar een goede retro aan moet voldoen, hebben we een oefening gedaan. We hebben gezamenlijk bepaald wat de slechtste retro ooit is. Met elkaar hebben we gebrainstormd en zoveel mogelijk kenmerken van een slechte retro op post-its geschreven. Men is vaak beter in staat om te benoemen wat ze niet willen en als je dat vervolgens omdraait heb je vanzelf punten waaraan een goede retro moet voldoen. We hebben deze kenmerken vervolgens gegroepeerd en daar kwamen vijf aandachtsgebieden uit die belangrijk zijn bij een retro. Namelijk: voorbereiding, vorm & doel, groepsdynamiek, aanwezig & aandacht en output & opvolging. In het boekje zijn we ingegaan op het aandachtsgebied vorm & doel.

Ontwerp zonder titel

Varieer in vorm en doel

Je herkent het misschien wel, na een aantal retro’s loopt het animo terug en wordt de retro een verplicht nummer. Het nieuwe is er af. Zoals Albert Einstein ooit zei: “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.” Ondanks deze wijsheid hebben de meeste scrum teams 26 keer per jaar (bij een sprint van twee weken) een retro met exact dezelfde vorm. Zonde! Juist door te variëren met onderwerpen van je retro, houd je het team betrokken en geïnteresseerd. Bekijk als scrum master iedere sprint opnieuw waar het team op dat moment behoefte aan heeft. Dit maakt de retro niet alleen leuker, het leidt ook tot beter resultaten.

Hoe gebruik je het boekje?

Stel je bent een scrum master en op zoek naar een vorm voor de komende retro. Pak dan ons boekje erbij en sla het open op pagina 10. Daar tref je onze overzichtsplaat aan met de verschillende onderwerpen die je kunt evalueren tijdens een retro. We hebben in ons model tien uiteenlopende onderwerpen ingedeeld in vier categorieën, namelijk: samenwerken, proces & product, externe invloeden en doel. Alle onderwerpen worden op de pagina’s daarna verder uitgediept aan de hand van: essentie, mogelijke aanpak en verdieping. In de essentie geven we een korte samenvatting van het onderwerp. In de mogelijke aanpak omschrijven we in het kort een retrovorm die je zou kunnen gebruiken. Bij de verdieping geven we je steekwoorden om verder te zoeken op het internet.

“Betrek je team bij de keuze voor het onderwerp van de retro die je gaat doen.”

Waarom als testbedrijf een retro boekje?

Wellicht vraag je je af waarom een testbedrijf een boekje over retrospectives schrijft. Software wordt steeds vaker ontwikkeld door agile teams. Het is ons vak om te zogen dat die teams ‘Quality Infected Teams’ worden. Teams die in een voorspelbaar tempo software van de juiste kwaliteit leveren. Kwaliteit is niet de verantwoordelijkheid van een enkel teamlid, maar van het gehele team. En daarbij is samenwerking key, zowel binnen het team als over teams heen. De scrum master speelt daarin een belangrijke rol en de retrospective is een krachtig instrument dat hem of haar hierbij helpt. Goede retrospectives dragen bij aan kwaliteit van software. Vanuit die gedachte spreekt het voor zich dat we de rol van scrum master inclusief het daarbij behorende gereedschap – zoals het ‘Improve Your Best Retro’ boekje – als een logisch onderdeel van onze dienstverlening zien.

Zelf aan de slag

Verzorg jij retrospectives? Dan is dit boekje echt iets voor jou! Bartosz gelooft in het delen van kennis. Heb je interesse in het boekje? Neem dan contact met ons op en we sturen kosteloos een exemplaar naar je toe.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz