Werken bij, Bartosz, Testmanagement

Vijf jaar geleden ben ik als testmanager begonnen bij KLM/Air France. Een fijne klant waar Bartosz preferred supplier is van het Service Center Test (SCT). Als testmanager heb ik een afwisselende baan. Taken die bij mijn functie horen, zijn bijvoorbeeld scrum master-taken, defect/development management en het geven van testadvies. Daarnaast coach en begeleid ik de functionele applicatie beheerders, architecten, business- en informatieanalisten. Ik werk voornamelijk op locatie in Amsterdam maar moet ook geregeld een dag werken in Parijs. In deze blog vertel ik je hoe zo’n werkdag er dan voor mij uitziet.

Een werkdag in Parijs

Air France Industries heeft haar hoofdkantoor in de buurt van Charles de Gaulle Airport in Parijs. Omdat ik de enige testmanager ben voor KLM Engineering & Maintenance (KLM E&M), wordt mij regelmatig gevraagd om voor een dag die kant op te gaan. Dat klinkt uitdagend, maar voor mij is het inmiddels een gewoonte geworden waar ik mijn hand niet voor omdraai. Als testmanager ben ik verantwoordelijk voor de end-to-end testen binnen het programma Maintenix, de centrale applicatie voor vliegtuigonderhoud. Ik werk (samen met Humphrey Teerlink) binnen het CM&C project aan één oplossing voor KLM E&M en Air France Industries voor de logistiek van vliegtuigonderdelen. Ondanks dat ik veel werkzaamheden op afstand (remote) kan oppakken, moet ik ook regelmatig een dag naar Parijs. Hoe ziet zo’n dag er dan uit? En is dat wel te doen in pak en beet 12 uur? Jazeker, met onderstaand verslag neem ik je graag een dagje mee.

ptfbty

05.10: Off we go!

Het is 05.10 uur in de ochtend: de wekker gaat. Douchen, inpakken en op de fiets naar het station. Met de trein reis ik naar Schiphol en omdat ik enkel handbagage heb, ben ik binnen een kwartier door de douane. Nog even snel een kop koffie en croissant halen en nog geen half uur later sta ik bij de gate. Om 07.55 uur off-gate en we vliegen!

09.15: Bonjour Paris

In het vliegtuig lees en beantwoord ik mijn e-mails en werk ik de retro van de dag ervoor uit. Stipt om 09.15 uur landen we op Charles de Gaulle Airport: Bonjour Paris! Niet veel later arriveer ik op kantoor dat 200 meter verderop is. Eenmaal aangekomen, begroet ik al mijn collega’s daar. De heren schud ik een hand, de dames een kus op de wang zo is de gewoonte in Frankrijk.

09.30 uur: Bijpraten en kennisoverdracht

Mijn dag begint met het bijpraten van business analisten, IT’ers en applicatie beheerders over de huidige stand van zaken betreffende de testen van mijn hoofdproject. Helaas heb ik geen ‘echte’ testers tot mijn beschikking bij Air France Industries. Dit vraagt dus een beetje extra begeleiding en kennisoverdracht vanuit mij naar de applicatie beheerders. Deze ochtend leg ik ze uit hoe de eigen integraties getest moeten worden.

Troubleshooten

De rest van de dag bestaat uit het uitvoeren van testen en het oplossen van problemen. We beginnen met het oplossen van een probleem dat zich gisteren voordeed in de keten. Er blijkt nu alleen weer een ander onderdeel te zijn ‘omgevallen’. Midden in de keten zijn bepaalde queues volgelopen. Aan ons om dit te ‘clearen’ zodat het weer loopt. Vlak voor de lunch word ik benaderd voor het testen van een simpele change. De keten lijkt gebroken, dus dat betekent wederom ‘troubleshooten’ tussen alle bedrijven door om het weer recht te trekken.

13.00 uur: Tijd voor lunch

Rond 13.00 uur is het tijd om te lunchen. Een Italiaanse lunch, want de gast (ik) mag kiezen. Dit doen we buiten het bedrijfsrestaurant om zo even in een andere omgeving te zijn. Door even aan de werksfeer te ontsnappen, komen er altijd leuke gesprekken tot stand. Zo leer ik bijvoorbeeld dat wanneer de Fransen willen starten met een business opleiding, ze de Engelse taal op een bepaald niveau moeten beheersen.

‘’Tussendoor een test/development/defect meeting met onder andere het hoofd van de support organisatie van Air France’’

14.00 uur: Test meeting

Na de lunch staat er een test/development/defect meeting gepland met onder andere het hoofd van de support organisatie van Air France Industries. Ze wil graag een beter beeld krijgen van een aantal support issues die binnen het project regelmatig tot verstoringen leiden van tests en demo’s. Dit moet straks volledig in control zijn wanneer we ‘live’ gaan. Samen wisselen we van gedachten en bespreken we de mogelijkheden tot verbetering. De rest van de middag besteed ik opnieuw aan troubleshooten. Nu ik in Parijs ben, benut ik mijn tijd zoveel mogelijk aan het fixen van de gebreken en het geven van advies over de vorderingen van het project.

18.00: Tijd om naar huis te gaan

Rond 18.00 uur is het alweer tijd om richting het vliegveld te gaan zodat ik mijn vlucht niet mis. Helaas gaat de tijd te snel op dit soort dagen. In het vliegtuig kom ik nog even tot rust met een Bordeaux en schrijf ik deze blog. Hoewel niet alles gelukt is, heb ik een tevreden gevoel aan deze dag overgehouden. Touchdown vlak voor 20.00 uur ben ik weer in Nederland! Morgen lekker vrij, en over twee weken weer terug naar Parijs.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz