Agile, Trendsz, Tooling

In deze laatste blog van de reeks staat de vraag centraal: Hoe houd je een goede review? We geven een samenvatting van de drie voorgaande blogs, gecombineerd met een aantal concrete tips. Na het lezen van deze blog kun jij zelf aan de slag met het voorbereiden van jouw allerbeste review!

De noodzaak

Even terug naar de eerste blog: ‘Introductie en noodzaak van een goede review’. Wanneer teams autonoom functioneren in een grotere keten, ligt de focus vooral op de user stories en prioriteiten binnen het eigen team. Zo weet het team niet wat zich daarbuiten, bijvoorbeeld binnen andere teams, afspeelt. Daarom ontstaat er een behoefte aan informatie-uitwisseling in de breedste zin van het woord. Deze feedback zorgt ervoor dat jouw team en omgeving kritisch nadenkt over de vragen: Hoe hebben we het gedaan? En, zijn we nog op de goede weg?

De inhoud

In blog 2 bespraken we de inhoud van een goede review. Afhankelijk van de doelstelling en bijbehorende insteek, stel je de doelgroep vast. De doelgroep kan bestaan uit: het development team, specialisten, aangrenzende teams, suppliers, consumers en/of de eindgebruikers van de applicatie.

Houd rekening met wat de verandering in de software voor iedereen betekent. Zijn er meerdere doelgroepen of stakeholders aanwezig? Dan toon je de werking van de vernieuwing in zijn geheel. Wanneer – op welk moment – je een review houdt, is afhankelijk van de situatie. Dit loopt uiteen van één keer per 14 dagen tot eens per maand of per kwartaal. Bouw een vast moment in zodat de stakeholders gewend raken aan een vast patroon waarop zij een software change kunnen verwachten. Laat ook van tevoren de onderwerpen zien, zodat de stakeholder zelf kan bepalen of hij of zij deelneemt aan de review.

Ilustratie 4:4 SOCIAL

De vorm

In blog 3 vertelden we hoe je de juiste vorm voor een review kiest. Het kiezen van de presentatievorm maakt deel uit van de voorbereiding. Het zal je niet verbazen dat de aanloop naar een goede review vraagt om voorbereiding. Denk daarbij niet alleen aan een statische presentatie, maar ook aan dynamisch, interactief of een combinatie. Daarnaast maak je een keuze voor de locatie. Dat kan fysiek zijn (arena, zaaltje, overlegruimte, op kantoor, op locatie bij de doelgroep) of elektronisch (online, video of VR). Voor feedback is het slim om fysiek bij elkaar te komen. Je hebt namelijk de mogelijkheid om door te vragen en te converseren met elkaar. En dat zorgt voor wederzijds begrip. Tip: organiseer eens een mooi event voor extra exposure bij livegang van een nieuwe applicatie!

Nu staat de inhoud van je review, je weet waar je deze geeft en in welke vorm je presenteert. Stel de software centraal en ontvang feedback door middel van: een verhaal, vragenrondes, door de drie aspecten ‘problemen, uitdagingen en oplossingen’ te doorlopen en/of door een interactieve demonstratie.

Conclusie

Een review houd je niet voor het team, maar juist voor een grotere doelgroep. Je organiseert deze om informatie te delen, zowel van het team naar stakeholders als vice versa. De gedeelde informatie en feedback helpt jouw team om goed te kunnen blijven samenwerken én om de kuiste koers te blijven varen. De review is een instrument om de verwachtingen naar elkaar te toetsen en te managen. Vanuit het verleden, maar zeker ook met blik op de toekomst: Wat kan anders? Wat kan beter? Hoe kunnen wij onszelf verbeteren? En, zijn we nog op de juiste weg?

Voorbereiding en een plan van aanpak zijn van cruciaal belang om de juiste sfeer te scheppen en van het review een succes te maken. Het verkrijgen van de juiste informatie, levert een positieve bijdrage aan het agile proces. Er komen veel aspecten om de hoek kijken bij de organisatie van een goede review. Hoe jij deze voorbereidt én presenteert is afhankelijk van de situatie, de doelgroep en wat je wilt bereiken. Start alvast met nadenken over bovengenoemde aspecten. Heb je alles uitgedacht en vastgelegd? Organiseren en presenteren maar!

Heel veel succes! En kom je er niet uit of heb je nog vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.

 

Deze blogreeks is tot stand gekomen in samenwerking met: Ruben van der Vloot (Bartosz), Ernst Korpershoek (Bartosz), Stephan Dammers (Bartosz) en Martin Visser (KLM).

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Bartosz Meetsz

Summer edition

Jun27

Tijdens deze editie van Bartosz Meetsz organiseren we een interactieve digitale ronde tafel sessie. Waarin wij met jou en andere geïnteresseerden in gesprek gaan over (werken bij) Bartosz. Ben jij erbij op 27 juni van 16.00 – 17.30 uur. Deelname is via YouTube en geheel vrijblijvend. 

 

Mijn Paarsz