Agile, Testadvies, Testautomatisering

In de zomer van 2017 zijn we met een groep van circa 10 Bartoszians begonnen aan de leergang Exploratory Testing. Deze leergang werd een reis die ons via een aantal tussenstops steeds meer inzicht bracht in het begrip Exploratory Testing (ET). In dit blogartikel delen we deze inzichten en presenteren we onze mindmap. En hopen we jou, als geïnteresseerde die dezelfde reis zou willen maken, met ons reisverslag een stukje op weg te helpen in deze voor testers zeer relevante wereld.

Waarom Exploratory Testing?

Bij Bartosz hebben we een sterke eigen visie op het vakgebied van testen. In deze visie streven we naar Quality Infected Teams. Door aandacht voor testen en kwaliteit te verweven in het ontwikkelproces, maken we teams Quality Infected. Dit doen we door ons te richten op de drie pijlers: Whole Team Approach, Fast Feedback en Exploration.

170222 – Quality Infect Teams – praatplaat

Met de Whole Team Approach bereiken we dat de zorg voor het leveren van kwalitatief goede software door het hele team wordt ingevuld. We leveren Fast Feedback over de status van de applicaties. Bijvoorbeeld door het inzetten van testautomatisering, maar ook door technieken als ‘testen in productie’ waarbij waardevolle klantervaring beschikbaar komt voor het team. En tot slot Exploration: het echte testwerk is wat ons betreft geen handwerk, maar denkwerk. Daarbij zetten we onze kennis, creativiteit en ervaring met tools en technieken in. En komen we in hoeken en gaten waar de testautomatisering niet komt.

Dat ET een belangrijke plek inneemt binnen de pijler Exploration is vast geen verrassing! Dat bracht ons er toe om het onderwerp centraal te stellen in een leergang. Hebben we een eenduidig beeld van ET? Is het een test techniek, of juist niet? Kunnen we een ‘Bartosz way of Exploratory Testing’ vaststellen? Of is dat een onzinnige vraag? Genoeg stof om een interessante reis aan te vangen.

Opzet van de leergang

Onze leergang bestond uit een aantal avonden waarin verschillende invalshoeken en thema’s de revue zijn gepasseerd. De eerste avond zijn we begonnen met het geven van korte presentaties aan elkaar met als doel een gezamenlijk beeld te krijgen van ET. Zonder goed of fout werd er tijdens de presentaties bijgehouden welke overeenkomsten en welke verschillen wij hadden bij ET. De overeenkomsten zijn verwerkt in een lijst en de verschillen zijn onder de loep genomen. Dit leverde een mooie discussie op waarbij standpunten met passie werden toegelicht. Uit deze discussie zijn er conclusies en vragen naar voren gekomen die wij tijdens onze reis van deze leergang probeerden te beantwoorden.

Een aantal punten waar we hetzelfde beeld over hadden, waren:

  • Testkennis en ervaring is belangrijk
  • Timeboxen
  • Gebruik van een testcharter

Daarnaast werd een aantal punten genoemd waar geen consensus over was en waar we meer over wilden weten:

  • Wanneer voer je een ET uit?
  • Eerst ET dan automatiseren? Of automatiseren en ET als complementaire aanpak?
  • Voorzien we een toekomst waarin alles testautomatisering is en ET als ‘waste’ wordt gezien?
  • Waarom is ‘gevoel’ belangrijk?
  • Hoe kunnen we dit meetbaar maken? Met name om je omgeving te overtuigen als je nog niet veel gedragenheid hebt.

Dit resulteerde tot een gezamenlijk inzicht. Namelijk:

  • Hoe pas je ET toe in een Agile omgeving?
  • Het maken van een eigen Bartosz ET charter
  • De punten waar we geen consensus over hebben leggen we voor aan een expert op het gebied van ET.

ET expert

Om de vragen te beantwoorden en ons mee te nemen in de wereld van ET hadden we onze eigen collega Joost Voskuil bereid gevonden om de volgende avond aan te schuiven. Hij liet ons zien dat ET meer is dan een techniek en testen aan de hand van een testcharter. Het is een mindset waarbij het er om gaat dat je leert van elke keer dat je een test uitvoert, dat je verder kijkt dan je neus (specificaties) lang is, testen benadert vanuit verschillende hoeken en samenwerkt. Gedurende de avond werden ook onze vragen beantwoord.

  • Een ET kun je altijd en op elk moment uitvoeren;
  • ET is niet complementair aan testautomatisering, het is eerder andersom;
  • Gevoel is een van de orakels die je kan gebruiken om je testmissie te bepalen;
  • ET werkt perfect in een agile omgeving, maar kan overal werken;
  • Je bent vrij in het opstellen van je charter, als je het maar doet.

Mindmap

Naar aanleiding van dit inspirerende verhaal, waaruit naar voren kwam dat ET meer is dan een testtechniek, kwamen we tot de conclusie dat een ultieme testcharter die in alle gevallen werkt niet bestaat. In plaats daarvan besloten we om een mindmap te maken over wat wij onder ET verstaan en hoe je dit kan toepassen. Dit hebben we gedaan door middel van een brainstormavond waar we zoveel mogelijk aspecten van ET op geeltjes hebben geschreven. Vervolgens zijn we met elkaar de discussie aangegaan over de clustering en de opzet van de mindmap. De discussies gingen vooral over de indeling van een bepaald aspect. Om een voorbeeld te geven: het multidisciplinair te werk gaan, is dat een voorwaarde of een hulpmiddel? Daar verschilde de meningen over. Uiteindelijk zijn we samen tot de conclusie gekomen dat het erg handig is om ET samen met je collega’s op te pakken. Maar dat je het ook prima alleen kunt doen.

180502 – Exploratory testen – mindmap

Wat hebben we geleerd?

Waar we gestart zijn met het vormen van een gezamenlijk beeld ten aanzien van ET en het definiëren van de ‘Bartoszcharter’, ontstond gedurende onze reis het besef dat ET meer is dan alleen een testcharter en een testtechniek uit TMap. ET is op vele manieren en in vele vormen in te zetten. Toch is het geen vrijblijvende vorm van testen en zijn er een aantal regels, richtlijnen en aanbevelingen die je zou moeten volgen. De vraag was alleen hoe we deze opgedane kennis nu het beste kunnen delen. Welke vorm leent zich hier het beste voor? Ons inziens is dat de mindmap. Waarom? Omdat deze zowel houvast als flexibiliteit biedt. Voldoende houvast om een ET uit te voeren en voldoende flexibiliteit om dit voor iedereen op zijn/haar eigen manier in te vullen en toe te passen.

Bovenstaande mindmap is het resultaat van de gezamenlijke input van de deelnemers aan de leergang. Zonder hierin te pretenderen uitputtend te zijn, zijn wij van mening dat deze mindmap een mooie opsomming geeft van de zaken waaraan je moet denken als je wilt gaan Exploratory testen. Het is bovendien niet alleen een mindmap, maar ook een mindset.

Goede reis!

Exploratory Testing is een zeer interessante manier van testen, die heel goed past in de huidige wijze van software ontwikkeling. Voor ons was het een leerzaam traject. We nodigen jullie uit dezelfde reis te maken!

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

Bartosz_Header_004

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Bijtanken bij Bartosz

Delivery Pipelines

Mei21

Steeds meer organisaties willen gebruik maken van delivery pipelines, waarbij software geautomatiseerd naar omgevingen gedeployd wordt. Hoe voorkom je dat de delivery pipeline een heel efficiënte manier wordt om fouten naar productie te brengen? Hoe zorg je ervoor dat je nog steeds de juiste risico’s afdekt? Hoe zorg je ervoor dat je je team en de omliggende organisatie meeneemt in de totstandkoming van de delivery pipeline? Hoe krijg je de gewenste feedback?

Tijdens deze Bijtanken bij Bartosz sessie belichten we de verschillende aspecten van een delivery pipeline. We lichten toe welke rol we als testers kunnen spelen in het proces van de totstandkoming van een kwalitatief goede delivery pipeline. Hiervoor is het niet alleen van belang om software efficiënt en effectief naar volgende omgevingen te deployen, maar ook om stakeholders en het acceptatieproces hierin mee te nemen.

Mijn Paarsz