Agile, Trendsz, Tooling

Een nieuwe blogreeks! Over een belangrijk onderwerp binnen het testvak: Hoe houd je als test engineer een goede review? Wij – Ruben, Ernst, Stephan en Martin – vertellen je in deze reeks niet alleen waarom en voor wie je een review geeft, maar vooral ook hoe, wanneer en waar. Voor welke vorm kies je bij welk doeleinde? Maar voordat we de diepte ingaan, lichten we in deze eerste blog toe waarom je met een review de mogelijkheid hebt tot het laten zien van de opgeleverde functionaliteit en de toegevoegde waarde daarvan. Lees je mee?

Verbeteren van informatie-uitwisseling

Het onderwerp ‘hoe geef je een goede review?’ is voor ons niet uit de lucht komen vallen. Het is het logische gevolg – en uitwerking – van een aantal gedachtes die ontstonden tijdens een ‘Inspect and Adapt’ meeting als onderdeel van ons continue verbeteringsproces. In deze meeting stond de volgende vraag centraal: hoe kunnen we de informatie-uitwisseling verbeteren? Over het functioneren van een team in release train wordt vaak gezegd dat zij autonoom opereren binnen het agile proces. Maar, is dat wel zo? En waarvan is het team dan afhankelijk? Wanneer teams in een grotere keten enkel autonoom functioneren, focussen zij enkel op de user stories en prioriteiten binnen het team. Zo weet het team niet wat zich daarbuiten – en binnen andere teams – afspeelt. Ze zijn dus niet op de hoogte van zaken die wel degelijk van invloed zijn op het pakket binnen hun eigen proces. Op die manier ontstond een behoefte aan informatie-uitwisseling in de breedte zin van het woord.

"Het doel van een review is het verkrijgen van feedback van degene die de applicatie uiteindelijk in gebruik neemt."

Agile deelprocessen

Binnen de wereld van agile bestaan diverse processen om belangrijke informatie met elkaar te delen. Eén daarvan is de ‘demo’. Vaak is een demo een meeting waarin je laat zien welke functionaliteit is toegevoegd in een applicatie. De vraag is echter: voldoet een demonstratie waarin we alleen laten zien wát we gemaakt hebben? Als je het ons vraagt, is het antwoord daarop ‘nee’. Wij zien de demo als onderdeel van een groter geheel. De demo maakt namelijk onderdeel uit van de ‘review’. In een demo evalueren we wat er gebouwd is én of dat de vraag van de klant oplost. Tegelijkertijd heeft dit betrekking op de nabije toekomst. Het laat je kritisch nadenken over de vraag: zijn we nog op de goede weg? Het maken én houden van een goede review draagt daaraan bij.

Redenen voor een review

De noodzaak voor een goede review kan vanuit verschillende perspectieven bekeken worden. Allereerst die van het team. Wanneer een product opgeleverd wordt, dan biedt een review de mogelijkheid tot het laten zien van de opgeleverde functionaliteit en de toegevoegde waarde daarvan. Dit kan een nieuwe functionaliteit zijn, maar bijvoorbeeld ook een productiviteitsverbetering of een aanpassing met een betere security als gevolg.

Verder geeft een review de gelegenheid te reflecteren op welke successen behaald zijn, welke je vervolgens (uitbundig) kunt vieren. Dit geeft een positieve impuls aan het team. Plezier en een positieve stimulans zullen het team weer motiveren om nóg meer waardevolle producten op te leveren.

Illustratie blogreeks review deel 1-

Doel van een review

Wanneer we de pet van de klant opzetten, kun je pas echt kritisch naar je processen kijken. Is volgens de klant de juiste functionaliteit opgeleverd en dekt het de lading? Een review geeft in dit geval duidelijkheid. Dat is ook één van de redenen om een review toe te passen: terugkoppeling vragen en krijgen van je klant. Zijn we nog op de goede weg? Kan de klant de nieuwe functionaliteit goed gebruiken? Voldoet de backlog nog steeds aan de opdracht en visie van onze klanten? Je legt je product letterlijk aan de opdrachtgever voor. Hoogstwaarschijnlijk krijg je er waardevolle input voor terug. Het doel van een review is dus het verkrijgen van feedback van degene die de applicatie uiteindelijk in gebruik neemt.

Tijdlijn van de review

Wanneer je de review in een tijdlijn plaatst, dan kijk je zowel naar het verleden als naar de toekomst. Het team herziet, blikt terug, inspecteert, bespreekt en overziet wat zij aan het doen zijn. Niet alleen met de klant, maar ook voor de klant. Want daar doe je het allemaal voor: een tevreden opdrachtgever!
What’s next?

In deel 2 van deze blogreeks gaan we onder andere dieper in op de vraag: Voor wie is de review en wat kenmerkt alle betrokkenen? Maar ook beantwoorden we vragen als: Wanneer houd je een review? En, wat bespreek je dan tijdens zo’n review?

Deze blogreeks is tot stand gekomen in samenwerking met: Ruben van der Vloot (Bartosz), Ernst Korpershoek (Bartosz), Stephan Dammers (Bartosz) en Martin Visser (KLM).

Poll

Geef jij weleens een review?

Bekijk resultaten

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz