Agile, Trendsz, Tooling

De derde blog in de reeks: Hoe houd je als team een goede review? In dit deel praten we je bij over de onderwerpen: Waar vindt de review plaats, op welke manier en welke presentatievormen zijn er? Lees snel verder!

Locatie van de review

Een goede review vergt een goede voorbereiding. Eén van de aspecten is de locatie. Waar de review precies plaatsvindt, hangt af van de doelgroep, betrokkenen, frequentie en inhoud van de review. Voor het verkrijgen van goede feedback is een fysieke locatie het best. Je haalt sneller de juiste informatie, omdat je kunt doorvragen. Bovendien, als je fysiek bij elkaar bent, geeft dit je ook de mogelijkheid om elkaars non-verbale communicatie te zien. Kies je ervoor fysiek bij elkaar te komen? Denk eens aan een andere plek dan waar je standaard afspreekt. Bijvoorbeeld een arena, een afgehuurde zaal, een kantoorruimte of op locatie bij de klant.

Corona heeft ons genoodzaakt meer thuis te werken. Vandaar dat de reviews nu ook online plaatsvinden, bijvoorbeeld via een video conference. Een combinatie van fysiek en online behoort ook tot de mogelijkheden. En heb je weleens nagedacht over filmopnames of misschien zelfs Virtual Reality (VR). Welke locatie je ook kiest, het gaat er uiteindelijk om het doel te behalen: informatie delen en feedback ophalen om weer verder te kunnen.

Overweging van locatie, enkele voorbeelden!

Wanneer je aan meerdere teams vraagt om tegelijkertijd hun bijdrage te leveren in een grote ruimte, dan heb je rust nodig. Anders ontstaat er ruis en lawaai. Dit leidt af en heeft een nadelig effect op je review. Dat is met name het geval als je de verschillende plekken in de ruimte niet kan scheiden door middel van geluidschermen, zoals bijvoorbeeld op een beurs. In dat geval is het beter om te kiezen voor een andere vorm. Als je kijkt naar een review van een enkel team, is de grootte van de locatie minder van belang. Een scrum team bestaat uit maximaal 9 personen, wat betekent dat het in één vergaderruimte zou moeten passen. Belangrijk is in ieder geval om een locatie te regelen waarin iedereen zich kan focussen, denken en de vrijheid voelt om informatie te delen.

Ander voorbeeld: via een filmopname kun je uitstekend informatie delen, maar het nadeel daarvan is dat je moeilijker feedback ophaalt. Deze feedback heb je juist nodig om verder te kunnen met het product. Wanneer terugkoppeling minder van belang is, zou je voor deze vorm kunnen kiezen.

Ilustratie 3:4 SOCIAL

Presentatievorm van de review

De manier waarop je de review doet is afhankelijk van je doelgroep en wat je wil bereiken. Wil je alleen iets delen dan kan een doorsnee presentatie voldoende zijn. Wil je meer feedback ophalen, ga dan voor een vorm met meer interactie. Zo kun je deelnemers betrekken door middel van tools zoals Kahoot, Mentimeter, Miro of Bluejeans events.

Het ophalen van feedback kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld aan de hand van een verhaal, door één of meerdere vragenrondes, door de drie aspecten ‘problemen, uitdagingen en oplossingen’ te doorlopen en/of door een interactieve demonstratie.

Release je een geheel nieuwe applicatie, denk dan eens aan de organisatie van een event. Successen zijn er om te delen én te vieren! Het is dan ook van belang om mensen te enthousiasmeren. Maak er dus iets moois van.

Het verhaal overbrengen

De inhoud van je verhaal staat, je weet waar je de review geeft en in welke vorm je het gaat presenteren. Super! Maar hoe breng je jouw boodschap goed over? Je kunt dit doen aan de hand van storytelling. Onderdelen van je story kunnen zijn: Waardoor werd je getriggerd? Wat heb je ermee gedaan? En, hoe heb je het opgelost?

Een andere mogelijkheid is de STARR-methode: Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie.Belangrijk is om te laten zien wat er veranderd is en wat de toegevoegde waarde is. 

Verbale informatie versus non-verbale informatie

Tijdens een review is non-verbale informatie minstens zo belangrijk als verbale informatie. Wat je zegt, wat je bedoelt, wat de deelnemers horen en denken dat jij ermee bedoelt kunnen behoorlijk ver uit elkaar liggen. Elkaar écht begrijpen is dan ook van groot belang. Daarom is luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD) zo belangrijk. Daarbij moet je Opvattingen, Meningen en Aannames zoveel mogelijk voorkomen. (OMA thuis laten). Overigens is dit niet alleen belangrijk tijdens de review, maar überhaupt binnen je team en het Agile werkproces.

What’s next?

In de laatste blog van deze reeks geven we een samenvatting én conclusie over het onderwerp. Stay tuned!

 

Deze blogreeks is tot stand gekomen in samenwerking met: Ruben van der Vloot (Bartosz), Ernst Korpershoek (Bartosz), Stephan Dammers (Bartosz) en Martin Visser (KLM).

Poll

Geef jij weleens een review?

Bekijk resultaten

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Bartosz Meetsz

Summer edition

Jun27

Tijdens deze editie van Bartosz Meetsz organiseren we een interactieve digitale ronde tafel sessie. Waarin wij met jou en andere geïnteresseerden in gesprek gaan over (werken bij) Bartosz. Ben jij erbij op 27 juni van 16.00 – 17.30 uur. Deelname is via YouTube en geheel vrijblijvend. 

 

Mijn Paarsz