Testmanagement

Software testen is geen dankbaar werk. Tegenwoordig staat het constateren van fouten en bugs centraal. En door bezuinigingen is een testteam met een testmanager en fulltime testers voor een project verleden tijd. Flexwerkplekken, deeltijd werken en crossfunctionele teams zijn de huidige werknormen. Deze veranderingen hebben invloed op de rol van de testmanager. Deze krijgt namelijk te maken met meer werkdruk, een onstabiel team en lastigere dagelijkse afstemming. Het is belangrijk om de testmanager gelukkig te houden, maar de vraag is ‘hoe’?

Psycholoog Jonathan Freedman beweert in zijn boek ‘Happy People’ dat mensen in het algemeen gelukkiger zijn wanneer ze vertrouwen hebben in hun eigen richtlijnen, geloven dat er in het leven doelstellingen zijn, en gevoel hebben dat ze dingen onder controle hebben. Verder geeft professor Martin Seligman van de Universiteit van Pennsylvania aan dat mensen die letterlijk hun zegeningen tellen, gelukkiger zijn dan mensen die dit niet doen. In deze blog bespreek ik 6 tips om een gelukkige testmanager te worden of te blijven.

1. Wees avontuurlijk

De rol van een testmanager is omvangrijk. Het is een uitdaging om nieuwe vaardigheden te blijven (her)ontdekken en te leren. Creativiteit helpt bij het interessanter maken van de dagelijkse werkzaamheden. Tevens helpt dit de testmanager om scherp te blijven op de veranderingen om hem heen. Ik ben van mening dat de testmanager met een avontuurlijke instelling in het algemeen gelukkiger is, omdat hij weet wat hij doet en niet bang is om fouten te maken.

2. Accepteer dat je als testmanager ook af en toe moet testen

De testmanager is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitgevoerde tests. Het is voor de testmanager aan te raden om af en toe ook mee te testen. Vooral omdat dit leuk is om te doen. Het meest effectief is om je dan te richten op de testwerkzaamheden die nog niet uitgevoerd zijn door de tester. Bijvoorbeeld de testactiviteiten die buiten het scrumteam vallen, zoals de ketentest. De testmanager voert de test uit in samenwerking met eindgebruikers op basis van de business eisen op hoog niveau. De erkenning dat de testmanager over deze testkennis beschikt geeft energie! Het toont tevens aan dat het testwerk een belangrijk deel van het veranderingsproces in de organisatie. Deze erkenning zorgt voor een gelukkig en plezierig gevoel.

3. Creëer een buddy-systeem

Een buddy is een vriend die ‘vrijwillig’ een ander helpt. Het woord ‘vrijwillig’ duidt op de praktische ondersteuning die indirect in relatie staat tot het testproject. En tegelijkertijd bijdraagt aan het succes van het testproject. De testmanager bouwt zijn netwerk binnen de organisatie volgens een buddy-systeem. Buddies willen hun kostbare tijd inzetten voor de testmanager om het testtraject succesvol te maken. Een netwerk binnen de organisatie dat gebouwd is op buddies is een laagdrempelig netwerk waar de testmanager op eenvoudige wijze de benodigde resources kan krijgen.

"Tel elke dag je succesmomenten. Het gaat niet altijd om groot resultaat, belangrijk is erkenning voor de positieve dingen die het team heeft gemaakt"

4. Leg concrete en meetbare doelstellingen vast

De rol van een testmanager is de afgelopen jaren veranderd en krijgt bij iedere organisatie een andere invulling. Maar het doel van de inzet van een testmanager blijft hetzelfde, namelijk de kwaliteit van testmanagement- en testprocessen regisseren. De testmanager legt concrete en meetbare doelstellingen vast, ongeacht het managementniveau.

Op het scrumteamniveau, het laagste managementniveau, is een stabiel en soepel testproces het voornaamste doel. Waarin de relatie tussen requirements en testuitvoering is vastgesteld. Op projectniveau, waar meerdere scrumteams tegelijk actief kunnen zijn, is een robuust testbeleid een ‘must-have’. Zodat de testaanpak gelijk is en de testactiviteiten die buiten de scrumteams vallen opgevangen kunnen worden. Waardoor de productrisico’s overzichtelijk zijn voor de projectstakeholders. Voor een testmanager op programmaniveau, het hoogste managementniveau, is de continuïteit en goede kwaliteit van het business proces een strategisch doel. Van belang is dat de bedrijfsrisico’s en maatregelen voor alle business stakeholders duidelijk zijn.

Een testmanager die werkt met duidelijke doelstellingen op verschillende niveaus is in het algemeen gelukkiger op het werk. Omdat hij samen met zijn team de uitdaging aangaat. Daarnaast geven behaalde doelstellingen munitie om draagvlak te krijgen voor de volgende opdracht of het groeien naar de volgend niveau binnen de organisatie.

5. Heb controle

Met een concreet en meetbare doelstelling is de testmanager altijd in staat zijn om elk moment antwoord te geven op vragen als: Waar we naartoe gaan? Waar staan we nu? En, wat moeten we nog doen om het doel te bereiken? Dit is het fundament van de planning en control; de hoofdtaak van een testmanager. Een testmanager die controle heeft over zijn teams en de werkzaamheden is in het algemeen gelukkiger én presteert beter. De controle verliezen levert stress op, en dit zorgt automatisch voor een ongelukkig gevoel.

Tel elke dag je succesmomenten!

6. Vier je succesmomenten

Iedereen kent de uitspraak ‘tel je zegeningen’. Waarbij je kijkt naar wat je allemaal hebt in het leven en waar je gelukkig van wordt. Meestal wordt er alleen maar gekeken naar wat er misgaat, en minder naar waar men trots op is. Tel elke dag je succesmomenten! Het gaat niet altijd om groot resultaat. Belangrijk is erkenning voor de positieve dingen vanuit het team. In een sprint review vier je letterlijk de succesmomenten met bijvoorbeeld kleine traktaties, zoals gevulde koeken of cakejes. Daarna maak je de viering compleet door het sturen van een e-mail en/f nieuwsbrief naar het managementteam en de stakeholders om het goede nieuws te delen. Door dagelijks drie positieve gebeurtenissen te noteren word je enthousiaster over je werkzaamheden.

Tot slot

Mijn testmanager carrière begon vijftien jaar geleden en ik ben nu, net als toen, gelukkig in het vak omdat ik een belangrijke bijdrage lever aan het proces van softwareontwikkeling. Wanneer mijn vrienden vragen “kan iedereen een softwaresysteem testen?” antwoord ik dat een Formule 1 autocoureur ook niet hetzelfde is als een ‘gewone’ automobilist. Net als een autocoureur werkt een professionele tester systematischer en sneller. Bovendien is er steeds meer wetenschappelijk bewijs dat een gelukkiger mens, en dus ook een gelukkige testmanager, beter presteert.

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz