Bartosz, Hard & soft skills

Met de digitalisering van de samenleving is het zinvol om kinderen al van jongs af aan in aanraking te laten komen met ICT en techniek. Daarom, en omdat ik het ontzettend leuk en interessant vind, ben ik tijdens mijn studie begonnen met het geven van programmeer lessen aan kinderen op de basisschool. Met behulp van Scratch en een Micro:Bit maken de kinderen spelenderwijs kennis met het ontwikkelen van code.

De verbintenis tussen ICT en maatschappij

Afgelopen zomer heb ik mijn studie Informatiekunde afgerond. Het doel van deze studie is om de ICT en de maatschappij met elkaar te verbinden. In de samenleving hebben we te maken met een complex ICT-landschap. Het is een uitdaging om deze complexiteit begrijpelijk te maken. De studie Informatiekunde speelt een belangrijke rol bij het tastbaar maken van ICT problemen voor de ‘gewone mens’. Ik merk zelf dat van zowel ICT- als maatschappelijke vraagstukken mijn hart sneller gaat kloppen. De maatschappij wordt steeds meer afhankelijk van de techniek, alles wordt digitaal. Technische en analytische vaardigheden worden alsmaar belangrijker. Juist voor kinderen is het belangrijk om die vaardigheden al in een vroeg stadium te ontwikkelen en de techniek te ontdekken. Daarom ben ik tijdens mijn studie begonnen met het lesgeven aan kinderen op de basisschool.

Werken met Scratch en Micro:Bit

De lessen die ik geef zijn voor kinderen van groep 6 tot en met groep 8. In de les wordt voornamelijk met Scratch gewerkt. Scratch is een programmeertaal met simpele blokjes die de moeilijkste syntax van de taal omvatten. De kinderen kunnen de blokjes makkelijk slepen en al snel ontstaat er code die syntactisch correct is. Voor de semantiek zorgen de kinderen helemaal zelf! De blokjes zijn eigenlijk versimpelde Javascript code. Zo heb je bijvoorbeeld een blokje dat een ‘als-dan’ constructie bevat en blokjes waarin je een variabele kunt opslaan. Deze blokjes kun je als het ware in elkaar klikken. Scratch zorgt ervoor dat de syntax klopt en helpt daarmee de kinderen om geen elementen te missen.

"Juist voor kinderen is het belangrijk om technische en analytische vaardigheden al in een vroeg stadium te ontwikkelen."

Voor de kinderen is het belangrijk dat ze snel resultaat krijgen van hun werk. Ik heb twee keer lesgegeven met een Micro:Bit. Op dit apparaatje kan programmacode worden gezet. Met twee simpele knopjes en 25 LED-lampjes valt er heel veel te ontdekken! De lampjes kunnen je naam tonen als je dat programmeert. Dit werkt voor kinderen erg goed. Daarnaast kan er een toeter en een extern lampje worden aangesloten voor de gevorderde leerling. Het enthousiasme van de kinderen doet mij keer op keer goed. Het is leuk om te zien hoeveel sommige kinderen al kunnen in een uurtje tijd. En veel kinderen staan vooral van zichzelf versteld.

Van Labsz naar les!

Mijn enthousiasme voor het lesgeven in programmeren aan kinderen werkt aanstekelijk. Inmiddels zijn er namelijk ook een aantal andere Bartoszians die hierin geïnteresseerd zijn. Daarom zijn we begonnen met een Bartosz Labsz experiment. Samen willen we op onderzoek uitgaan en een kant-en-klare les gaan samenstellen. In deze les willen we naast aandacht voor programmeren, ook aandacht besteden aan de rol van de tester. Kinderen willen als ze later groot zijn vaak politieagent, brandweer of prinses worden. Hoe gaaf zou het zijn als er na onze les een kind is dat zegt: “ik word later tester!” Benieuwd naar de ontwikkeling of het resultaat van de les? We houden je op de hoogte in een vervolgblog.

Poll

Wist jij toen je kind was al dat je tester wilde worden?

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz