Traineeship, Bartosz

Het delen van kennis: iets waar we bij Bartosz in geloven. Onze collega’s hebben de meest uiteenlopende studieachtergronden. Van Technische informatica en Communicatie & multimedia design, tot aan Industrial engineering en Kunstmatige Intelligentie. Wat opvallend is, is dat er in vrijwel elke IT-studie weinig aandacht wordt besteed aan software testen. Zonde! Niet alleen omdat het een gemis voor studenten is om niets mee te krijgen van deze belangrijke discipline binnen de IT-wereld, maar ook omdat we bij Bartosz hierdoor veel jong talent mislopen. Daar willen we natuurlijk verandering in brengen. Hoe? Onder andere door het begeleiden van studenten bij bijvoorbeeld hun minor. En precies daar gaat deze blog over.

Even voorstellen

“Ik ben Damian, 25 jaar oud en twee jaar geleden als trainee gestart bij Bartosz. Inmiddels werk ik al enige tijd bij de klant Vergeer Holland, waar ik mij bezighoud met testautomatisering binnen Robotframework. Ik heb de studie Technische Informatica gedaan aan de Hogeschool in Rotterdam. Daar deed ik de minor ‘Smart things’. In deze minor werken studenten in groepen aan een kickstarter-project, waarin ze een zelfbedacht prototype bouwen en hier een business case omheen maken. Ook moet elke student apart een workshop of lecture geven voor andere studenten met behulp van een ‘expert’ uit het gekozen vakgebied.”

Het begeleiden van een student: een unieke kans

“Eind vorig jaar bracht ik sinds lange tijd weer een bezoek aan de Hogeschool in Rotterdam. Ik ontmoette daar een aantal studenten die – net als ik 2,5 jaar geleden – bezig waren met de minor ‘Smart things’. Wat bleek: één van de studenten had nog geen onderwerp voor zijn lecture. Ik vertelde dat testautomatisering wellicht interessant kon zijn voor hem en lichtte het testvak toe. Ik greep mijn kans en stelde voor om hem te begeleiden en zijn ‘expert’ te zijn.”

"Ik zorgde voor een goede balans tussen mijn input als expert en de input van de student zelf."

Het begeleidingstraject

“Snel daarna werd ik als expert goedgekeurd door de docent en het begeleidingstraject was een feit! Ik gaf de student veel informatie over het testvak en specifiek over Robotframework. Ik bereidde hem voor op zijn lecture en hield er rekening mee dat er ook studenten aanwezig waren van niet-technische opleidingen. Het moest dus een niet te ingewikkelde sessie worden. Ook zorgde ik voor een goede balans tussen mijn input als expert en de input van de student zelf. Zodat hij er zijn eigen draai aan zou geven. Uiteindelijk kreeg mijn student een 7 als eindcijfer. Ruim voldoende!”

Leuk én leerzaam

“Ik hoop dat ik met deze begeleiding een bijdrage heb geleverd aan de bekendheid van het testvak onder studenten. Naast dat het leuk was om te doen, was het voor mij ook nog zeer leerzaam. En dat had ik van tevoren niet verwacht. Het was interessant om te zien dat de student een heel eigen manier van coderen had. Zijn code zag er heel anders uit dan ik normaal gewend was. Bovendien heb ik door de student kennisgemaakt met een nieuwe tool die ik nu zelf toepas bij mijn klant.”

Heb jij ideeën over hoe we het testvak in het onderwijs beter kunnen introduceren? En word jij enthousiast van de vrijheid en ontwikkelmogelijkheden van Damian? We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Bekijk onze vacatures of neem contact op voor al je vragen!

 

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz