Bartosz

Wisselen van klant is onvermijdelijk in de consultancy. Een testconsultant bij Bartosz start gemiddeld iedere 18 maanden bij een nieuwe opdrachtgever. Vervelend? Helemaal niet! Dit is júist wat ons beroep interessant maakt. Naast variatie, een snelle uitbreiding van vaardigheden en het opbouwen van een groot netwerk, brengt het wisselen van opdrachtgever ook uitdagingen met zich mee. Collega Dewna deelt zes waardevolle tips om de overgang naar een nieuwe klant soepeler te laten verlopen. Doe er je voordeel mee!

Tip 1: Leer je team kennen

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar neem de tijd om je teamleden écht goed te leren kennen. Wie zijn ze, wat drijft ze, wat geeft ze energie, tegen welke uitdagingen lopen ze aan en wat zijn hun persoonlijke interesses? Zoek de interactie op en zorg dat je – zeker in de beginperiode – geregeld op kantoor bent. Kijk verder dan alleen de rol die jij als tester hebt. Observeer de teamdynamiek en probeer in korte tijd een hechte band met je teamleden op te bouwen. Als externe moet je (soms) net wat extra je best doen om in het team ‘geaccepteerd’ te worden.

Tip 2: Kijk verder dan je eigen team

Hoewel je aanvankelijk gericht bent op je eigen team, is het belangrijk om je breder te oriënteren. Ontdek aanverwante teams, relevante afdelingen en maak kennis met personen die een vergelijkbare rol vervullen. Het opbouwen van meerdere connecties binnen de organisatie vergroot je zichtbaarheid en flexibiliteit. Waardoor je makkelijker en sneller kunt schakelen wanneer de situatie daarom vraagt.

"Als externe ben je nog niet vastgeroest in de ‘normale’ manier van werken. Maak gebruik van je externe perspectief om collega's te stimuleren na te denken over hun manier van werken."

Tip 3: Gebruik jouw ‘nieuw-zijn’ als kracht

Starten met een nieuwe opdracht betekent een nieuwe omgeving, nieuwe systemen en platformen, een nieuwe manier van werken, nieuwe team-gewoontes en een nieuwe organisatiecultuur. Je kunt ervoor kiezen om hier volledig in mee te gaan en één van hen te worden. Maar je kunt er ook voor kiezen dit niet (direct) te doen en juist kritisch te zijn en veel vragen te stellen. Waarom doen jullie het op de manier waarop jullie het doen? En doen jullie dit alleen vandaag, of altijd? Als externe ben je nog niet vastgeroest in de ‘normale’ manier van werken. Maak gebruik van je externe perspectief om collega’s te stimuleren na te denken over hun manier van werken. Jouw ervaring bij andere organisaties maakt jou waardevol als consultant.

Tip 4: Verken welke resources er zijn

De kans is groot dat je iemand gaat vervangen binnen een organisatie. Zorg in dat geval voor een goede overdracht en informeer hier direct naar. Tot wanneer voorganger nog beschikbaar? Op welke (vaste) momenten kun je met deze persoon schakelen? Neem geen afwachtende houding aan. Wees proactief en maak gebruik van relevante meetings, zoals gildeoverleggen en team overstijgende bijeenkomsten. Een andere relevante resource is het onboarding programma die grotere organisaties organiseren voor nieuwe (externe) medewerkers. Cruciaal voor waardevolle informatie en tips.

Tip 5: Je staat er nooit alleen voor

Ben je – net als ik – in dienst bij een detacheerder? Dan sta je er als testconsultant nooit alleen voor bij een nieuwe opdrachtgever. Maak optimaal gebruik van je achterban door ervaringen te delen en advies te vragen aan collega’s. Wie heeft ervaring met deze tool? En, wie kan me iets vertellen over dit systeem? Ga bijvoorbeeld eens lunchen met een collega die een soortgelijke opdracht doet.

Tip 6: Leer de (letterlijke) taal van de organisatie

Bij een nieuwe organisatie kom je in aanraking met nieuw vakjargon en afkortingen. Zorg ervoor dat je deze terminologie begrijpt, vooral als je te maken hebt met internationale collega’s. Dubbelcheck bekende termen, omdat elke organisatie ze soms net iets anders kan interpreteren.

 

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz