Artikel

Bartosz, Trendsz, Testadvies, Testmanagement, Testautomatisering

Wat zijn de meest interessante, uitdagende of spectaculaire testopdrachten waar onze consultants aan werken óf hebben gewerkt? In deze rubriek vertellen collega’s over bijzondere testprojecten. Deze keer deelt Edward zijn ervaringen als testmanager bij een luchtvaartmaatschappij bij de implementatie van een nieuw vrachtafhandelingssysteem. Wat hield het project in? Hoe verliep de samenwerking met de gebruikers en tegen welke uitdagingen liep hij aan? En vooral, wat maakte dit project zo bijzonder?

Wat hield het project in?

Het project betrof de implementatie van het centrale vrachtafhandelingssysteem voor de vrachthallen op verschillende luchthavens. Alle import- (van vliegtuig naar vrachtwagen), export- (van vrachtwagen naar vliegtuig), en transitvracht (van vliegtuig naar vliegtuig) moet in dit systeem op de juiste wijze worden afgehandeld. Dit systeem fungeert als spin in het web, met meerdere interfaces met andere systemen zoals een volumescanner, sorteermachines, kiosken voor chauffeurs en financiële/boekingssystemen. Het doel was om de overgang naar dit nieuwe systeem zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de gebruikers, met als belangrijkste vereiste dat alle processen gewaarborgd bleven.

Voorbeeld

Een pakket uit Nederland moet naar Amerika. Het komt op een pallet de vrachthal binnen, wordt daar afgebroken en op een opbouwlocatie met andere pakketten samengevoegd. Via het sorteersysteem gaat het op tijd naar de gate en vervolgens de laadruimte in. Het nieuwe systeem moet deze hele keten foutloos afhandelen.

Wat was jouw specifieke rol?

Toen ik binnenkwam, werd van mij verwacht dat ik als testmanager samen met een testteam van drie andere testers de gebruikersacceptatietest zou organiseren. Toen deze eerste test niet volgens verwachting verliep, bepaalden we samen hoe we het testen van de volgende versie gingen aanpakken en werd ik eindverantwoordelijk voor alle testwerkzaamheden. We maakten een planning voor de verschillende testsoorten en planden een end-to-end test en gebruikersacceptatietesten voor het projectteam. De livegang van het nieuwe systeem op het buitenlandse vliegveld verliep niet volledig vlekkeloos: interfaces werkten niet zoals gewenst en het systeem gaf onjuiste statusinformatie over vracht. Dit leidde tot de vraag of we wel live moesten gaan met de huidige softwarekwaliteit en strakke deadlines.

Omdat de geplande end-to-end test lastig haalbaar bleek door softwareproblemen hebben we deze volledig herzien. In plaats van het uitvoeren van individuele tests met alle verbonden applicaties, besloten we de end-to-end test uit te voeren over de functionele workflows en daarbij ook alle interfaces te testen. De end-to-end test heeft hierdoor zes maanden geduurd in plaats van de eerder geplande vijf weken. Dankzij uitgebreide gebruikersacceptatietesten en een gefaseerde livegang konden we vrijwel alle scenario’s en de hele keten stap voor stap testen. Uiteindelijk is, na een jaar hard werken, het nieuwe systeem live gegaan.

“Zonder twijfel ben ik het meest trots op de teamprestatie, dit hebben we écht samengedaan door heel hard te werken en écht goed te communiceren.”

Tegen welke uitdagingen liep je aan en hoe ging je daarmee om?

De kwaliteit van de software in combinatie met de minimale support van de leverancier was in eerste instantie de grootste uitdaging: in zes maanden tijd deden we veel bevindingen. Een extra uitdaging was het aansluiten van de ongeveer 30 andere applicaties binnen het landschap.

Later in het traject lag de grootste uitdaging bij de eindgebruikers, die moeite hadden met afstand doen van het oude, vertrouwde systeem. Zo konden er in het oude systeem eenvoudig processen omzeild worden, en liet het nieuwe systeem dit niet langer toe. Tijdens de livegang verschoof onze rol naar ‘incidentmanagement’: we registreerden, analyseerden en belegden ruim 1.700 incidenten in productie. Ligt een foutief label bijvoorbeeld aan de software, een defecte scanner of komt dit door onjuist gebruik? Om dat goed te kunnen beoordelen, bracht ik tijd door op de werkvloer met de gebruikers. Zo zag ik met eigen ogen hoe de applicatie écht gebruikt werd en waar verbeterpunten lagen. Tijdens de livegang en in de hypercare periode werkten we in ploegendiensten voor continue testondersteuning. De overgang verliep uiteindelijk soepel. Binnen anderhalve maand was het systeem goed ingeburgerd en draaide alles weer op het oude niveau.

Edward

Wat maakt dit project zo bijzonder?

  • Van alle projecten waar ik aan heb gewerkt, was dit de meest bijzondere! Om voor zo’n grote organisatie aan dit enorme én tastbare project te werken en de gebruikers vooruit te helpen, geeft een heel goed gevoel.
  • Daarnaast was dit echt een teamprestatie. Vooral in de periode van de progressieve livegang tot het einde van de hypercare periode hebben we het écht samengedaan. Goede communicatie was van groot belang. En blijven kijken naar de positieve punten: wat gaat er al wel goed?
  • Wat dit project verder bijzonder maakt, is dat de eindgebruikers geen ‘standaard’ IT’ers zijn. Ik heb bijzondere connecties gemaakt en samengewerkt met een heel fijn en betrokken team.
  • Er gaat zóveel mee op een passagiersvlucht, ik had echt geen idee. Denk aan exclusieve auto’s, dieren, en zelfs de bat-mobiel kwam voorbij. En natuurlijk het uitzicht vanaf kantoor op de landingsbaan, dit was fenomenaal!

Waar ben je het meest trots op?

Als ik terugkijk op het project, ben ik vooral trots op de manier waarop we zijn omgegaan met de combinatie van technische complexiteit, standaardsoftware en de eindgebruikers op de werkvloer. Door intensief samen te werken, flexibel te blijven én op het juiste moment – soms moeilijke – keuzes te durven maken, hebben we een soepele overgang gerealiseerd. En daar mogen we trots op zijn.

 

Heb je vragen over dit of een ander testproject of vind je het leuk om jouw eigen ervaringen met ons te delen? Laten we dan eens koffiedrinken.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Bijtanken bij Bartosz

Robot Framework

Jan22

Alles wat je moet weten over Robot Framework in één middag. We delen onze best practices en geven een exclusieve preview van de belangrijkste trends, thema’s en ontwikkelingen die in 2026 centraal staan.