Ketenregie, Testmanagement

De Noord/Zuidlijn; de metrolijn die Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbindt, daarbij de reistijd tussen die twee eindhaltes halveert tot een kwartier en per dag straks 121.000 reizigers snel, veilig, en comfortabel dwars door de binnenstad van Amsterdam gaat vervoeren. Maar ook de metrolijn waar men al sinds 2001 mee bezig is. Meermaals werd de oplevering uitgesteld en werd de lijn een paar miljoen duurder. Nadat GVB te horen kreeg dat zij de Noord/Zuidlijn mocht gaan exploiteren, beheren en onderhouden wilde zij vaststellen en vastleggen aan welke eisen de infrastructuur van deze Noord/Zuidlijn moest voldoen om operational readiness te bereiken. Als grensverleggend specialist in kwaliteitsmanagement – en testmanagement in het bijzonder – ontwikkelden wij samen met GVB structuur, inzicht en overzicht dankzij toepassing van onze aanpak Quality Framed.

Wie vraagt, kan eisen

Wij geloven dat een integrale verbondenheid tussen processen, systemen en gebruikers een voorwaarde is om verantwoord een nieuw systeem in productie te nemen. Vanuit die gedachte helpen we GVB om inzichtelijk te krijgen wanneer de Noord/Zuidlijn operational readiness bereikt heeft. Daarvoor bekeken we eerst samen met GVB of en hoe zij hun bestaande processen aan moeten passen. Want:

  • Wat verandert er voor de metrobestuurders die straks in een tunnel gaan rijden?
  • Hoe komen alle reizigers – ook reizigers met beperkingen – veilig en comfortabel 32 meter onder de grond?
  • Hoe zit het met wet- en regelgeving? Welke veiligheidseisen gelden er?
  • Hoe passen de modernere technieken die in de nieuwe infrastructuur verwerkt zijn – beveiligingssystemen, omroepinstallaties, camerasystemen, intercomsystemen, digitale reisinformatieborden – binnen de bestaande beheer- en onderhoudsprocessen van GVB?

Allemaal vragen die leiden tot eisen waaraan de Noord/Zuidlijn moet voldoen. Als ervaren kwaliteitsregisseurs die breder denken dan alleen software, hebben wij GVB geholpen om vooraf vast te stellen en vast te leggen welke – interne – eisen zij hadden. Om zo afspraken te kunnen maken waaraan alle betrokkenen zich committeren. Om uiteindelijk succesvolle exploitatie, onderhoud en beheer van de Noord/Zuidlijn te bereiken en gedoe achteraf te voorkomen.

"Het Quality Framework is een begrijpelijke, toegankelijke tool die eisen en hun belang overzichtelijk in kaart brengt."

Quality Framework

De opdracht die wij uiteindelijk van GVB kregen was: verzamel alle eisen en ontwikkel een dashboard dat aantoont in hoeverre operational readiness bereikt is zodat wij als GVB de Noord/Zuidlijn kunnen gaan exploiteren, onderhouden en beheren. Vanuit ons gedachtengoed als kwaliteitsregisseurs bouwden we hiervoor gezamenlijk ons zogeheten Quality Framework. Een kwaliteitsmonitoring tool opgezet volgens Quality Frames: onze aanpak gebaseerd op de principes van Regie van Kwaliteit. Dit Quality Framework is gericht op het structureren van het project en kwaliteitsmonitoring. Onze tool is niet gericht op projectmanagement, maar puur op de inhoud: het vastleggen van eisen en het inzichtelijk maken daarvan, inclusief de onderlinge afhankelijkheden. Daarbij biedt het wel meteen input voor procesverbetering want ook projectmanagers en implementatiemanagers moeten aan de slag om vast te stellen en vast te leggen welke eisen er zijn. Zo heeft de tool effect op de operational readiness van de hele organisatie.

Jurgen van Amerongen

Herleidbaar maatwerk

Op basis van de informatie die we kregen van GVB vulden we de tabbladen van het Quality Framework steeds verder in. Daarbij moet alles herleidbaar zijn. Daarom vermelden we alle bronnen zodat de eisen traceerbaar zijn. Het vullen van het Quality Framework en de inrichting van het dashboard is dus echt klantspecifiek en daarmee maatwerk. De generieke stappen van het configureren kunnen we ook bij andere organisaties doorlopen. Zo werkten we ook bij onder andere de Belastingdienst met ons drielagenmodel. Van belang is altijd dat het Quality Framework goed onderhouden en gevoed blijft worden. Anders verliest het zijn waarde.

 

"Regie van Kwaliteit succesvol toegepast bij GVB"

Testritje

En dan maakt op 3 januari 2017 de eerste metro een testrit over een deel van de Noord/Zuidlijn! Een belangrijke mijlpaal in het behalen van de geplande opleverdatum op 22 juli 2018. Bij Bartosz zijn we trots dat we met onze aanpak Quality Framed GVB hebben kunnen helpen met het vastleggen en registreren van de kwaliteit van de gerealiseerde eisen die belangrijk zijn voor de bepaling van de operational readiness van de Noord/Zuidlijn. Daarbij zijn met het Quality Framework als middel gaandeweg veel andere doelen behaald. Dat komt omdat betrokkenheid van alle partijen nodig is om een goed framework neer te zetten. Zo ontstaat in alle lagen van de organisatie awareness en verantwoordelijkheidsgevoel. Dat verhoogt de betrokkenheid, acceptatie en bovenal grip.

Behoefte aan structuur, inzicht en overzicht?

Is de aanpak van Quality Framed iets waarmee we jouw organisatie kunnen helpen om structuur, inzicht en overzicht te bieden in geldende en gewenste eisen en hun belang en impact? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden die onze aanpak Quality Framed biedt. Neem contact op met: jurgen.van.amerongen@bartosz.nl of martijn.meijer@bartosz.nl. Bellen kan ook met: 088 227 86 79.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz