Bartosz

Iedereen die bij ons werkt, moet qua reistijd op-en-neer naar Utrecht kunnen reizen. Dat is een vereiste. Maar los daarvan proberen we de reisafstand voor de consultant naar een klant altijd te minimaliseren. Daarom bekijken we geregeld de geografische spreiding van klanten en consultants: waar wonen onze consultants en waar zitten onze klanten? Loopt dit te veel uit elkaar, dan starten we een zogeheten Salesz Offensief voor een specifieke regio. Daarin bekijken we samen met onze consultants hoe we meer klanten kunnen aantrekken in hun woonomgeving.

Succesvol in de regio Zuid-Holland

Tijdens een Bartosz Salesz Offensief stellen we één regio centraal. Met een groep gemotiveerde Bartoszians brengen we tijdens een aantal avondsessies de voor Bartosz interessante organisaties in de betreffende regio in kaart. Daarna maken we samen plannen om deze organisaties te bereiken. In 2015 hielden we ons eerste Salesz Offensief voor de regio Zuid-Holland. Omdat we veel consultants maar nog niet voldoende klanten in deze regio hadden. Een grotere klantenkring, meer interessante opdrachten en dus minder reistijd voor onze consultants moest toch mogelijk zijn, dachten wij. Dat bleek te kloppen: ons Salesz Offensief zorgde voor een aantal nieuwe, interessante klanten. Bovendien wonnen we een groot aantal aanbestedingstrajecten in deze regio. Onderstaand onze behaalde successen op een rijtje: de afgelopen twee jaar…

  • Groeide het aantal inzetten van testconsultants bij onze klanten in de regio Zuid-Holland van tien naar achtentwintig.
  • Mochten we twaalf nieuwe opdrachtgevers aan ons klantportfolio toevoegen.
  • Wonnen we elf aanbestedingen, onder andere bij de ministeries van Binnenlandse Zaken, Veiligheid, Justitie en VWS.

66 Bartoszians sterk

Voor ons nieuwe Salesz Offensief staan de regio Oost (Apeldoorn, Enschede, Arnhem), regio Zuid (Tilburg, Den Bosch, Eindhoven) en opnieuw de regio Zuid-Holland (Den Haag, Rotterdam) op de agenda. Maar liefst 66 Bartoszians hebben zich aangemeld om mee te denken. Geweldig dat de helft van ons bedrijf zich heeft opgegeven! En begrijpelijk. Want het is een mooie kans om zelf bij te dragen aan het verminderen van je reistijd. Bovendien zijn de avonden gezellig en leerzaam, want als consultant krijg je zo meer inzicht in hoe we potentiële klanten kunnen benaderen.

"Uren reistijd per week maakt een uitdagende testopdracht toch een stuk minder aantrekkelijk. Dat nemen we serieus bij Bartosz."

De ICT-buurman

Voordat we tot actie overgaan, bekijken we eerst wat er gebeurt in een regio; welke mogelijk interessante klanten bevinden zich daar? Op welke manier zijn zij bezig met ICT? Kunnen wij als Bartosz iets voor hen betekenen? Hebben we vervolgens een bedrijf gevonden dat voor ons interessant is, dan bekijken we wie we in ons netwerk al kennen bij dat bedrijf. Hierbij komt het netwerk van onze consultants aan bod. Soms blijkt bijvoorbeeld dat iemands buurman of de voorzitter van de tennisclub werkt bij een bedrijf waar wij voor aan de slag zouden willen. Dat biedt natuurlijk kansen! Als een consultant het leuk vindt om vervolgens zelf diegene te benaderen voor het eerste contact, juichen we dat toe! Wil hij of zij liever dat één van onze managers het oppakt, dan is dat ook prima.

"Onze testers zijn degenen met kennis. We stimuleren hen om vanuit die kennis potentiële klanten te benaderen."

Handelen vanuit kennis

Testers zijn vanuit hun beroep soms risicomijdend. Het zijn in ieder geval geen opportunisten die commercieel meteen helemaal uit hun dak gaan als zich een mogelijke kans voordoet. Maar zij zijn wel degenen met kennis! Ambachtsmensen met kennis van het vak. Daarom stimuleren we onze consultants om vanuit die kennis te denken en handelen: vraag je achterneef met die interessante ICT-baan eens naar waar hij in zijn werk tegenaan loopt. Voor welke uitdagingen staat hij? Misschien kun je hem meteen in dat gesprek al van advies voorzien. Of is het iets om eens verder over te praten met één van onze managers erbij? Uitnodigen voor een van onze kennisevents kan natuurlijk ook altijd. Kortom: genoeg manieren waarmee je als consultant meteen iets voor een potentiële klant kunt betekenen. Als daar vervolgens een opdracht uit voortkomt, is dat een bonus.

Langer blijven liggen

Sommige van onze consultants krijgen lol in het acquisitietraject. Logisch! Want het is toch ook leuk om naar een potentiële opdrachtgever te gaan, daar te luisteren naar de uitdagingen waar zij voor staan om vervolgens feedback of een potentiële oplossing te kunnen geven? Of het uiteindelijk komt tot een deal of niet, maakt niet eens zoveel uit: door de opgedane kennis en ervaring ben je als consultant weer waardevoller voor bestaande klanten. Maar als je dankzij je eigen input en inzet je eigen reistijd hebt weten te verkorten, is dat natuurlijk fantastisch!

Wij zijn altijd op zoek naar ondernemende testconsultants die meer doen dan alleen maar hun lopende opdracht bij de klant. Lijkt dit je wat? Kijk dan eens hoe het is om te werken bij Bartosz.

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz