Artikel

Bartosz

Hoewel we bij Bartosz een sterke voorkeur hebben voor collega’s met een IT-gerelateerde studieachtergrond, zijn er ook Bartoszians met een totaal andere basis. In een eerdere blog vertelden Paul (Industrieel Ontwerp) en Iris (Biotechnologie) al over hun overstap naar het testvak. Dit keer delen Mathijs  (Sterrenkunde) en Hugo (Geschiedenis) hun verhaal. Hoe zijn zij in het testvak terechtgekomen? Wat trok hen aan in deze wereld? En minstens zo interessant: welke kennis uit hun studie blijkt verrassend relevant in hun dagelijkse werk? Lees je mee?

Wat is je studieachtergrond?

Mathijs: “Ik heb de studie Sterrenkunde gevolgd omdat het onderwerp me enorm fascineerde. Het is een pittige opleiding waarin ik mezelf regelmatig ben tegengekomen. Sterrenkunde spreekt enorm tot de verbeelding, maar het vakgebied bestaat veelal uit theoretische, technische en vaak droge stof. Tijdens mijn opleiding merkte ik dat er weinig gebruik werd gemaakt van IT-databases. De data waar we gebruik van maakten, werd vrijwel altijd als ruwe code aangeleverd. Dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid en motiveerde me om zelf aan de slag te gaan met verschillende programmeertalen. Ik begon te experimenteren met tools en technieken om astronomische data efficiënter te verwerken en te analyseren. Zo groeide mijn interesse voor de IT én ontwikkelde ik steeds meer vaardigheden.

Hugo: “Mijn keuze voor een business en master Geschiedenis is vooral gebaseerd op mijn voorliefde en interesse in geschiedenis. Niet per se de ‘meest logische’ route naar een baan, toch heb ik veel aan mijn studie in mijn werk als softwaretester. Zo heb ik veel geleerd over het doen van onderzoek. In de wereld van geschiedenis zie je dat er veel met incomplete, ruwe en ongeordende informatie gewerkt wordt. En juist die informatie zet je vervolgens om naar een logisch en begrijpelijk verhaal. Tijdens deze studie heb ik geleerd om kritisch te denken, verbanden te leggen en om door te vragen – ook als je niet meteen het volledige plaatje compleet hebt. Deze vaardigheden en dat leerproces komt verrassend goed van pas in mijn huidige rol.

Hoe ben je in het testvak terecht gekomen?

Mathijs: “Tijdens het afronden van mijn masteropleiding werd ik benaderd door verschillende recruiters. Hoewel ik mezelf zeker niet vergelijk met een programmeur 😉, beschik ik wel over een goede basis in coderen. Vooral mijn kennis van Python bleek tijdens het solliciteren een echte pré. Ik besloot deel te nemen aan het traineeship van Bartosz en heb daar tot op de dag van vandaag geen moment spijt van heb gehad.

Hugo: “Na mijn studie ben ik korte tijd werkzaam geweest binnen het vakgebied geschiedenis. Het werk vond ik erg interessant, al merkte ik al snel dat de baan die erbij hoort niet bij mij past. Op eigen initiatief ben ik me gaan verdiepen in programmeren en heb ik een cursus Python gevolgd. Dat bleek een schot in de roos! Vervolgens kwam ik via een recruiter in aanraking met het traineeship van Bartosz. Dit sprak me direct aan: de combinatie van leren, techniek en praktijkervaring sloot goed aan op mijn wensen. Het balletje is gaan rollen en de rest is geschiedenis 😉.

“Je kunt niet bewijzen dat iets er niet is – misschien heb je gewoon nog niet goed genoeg gezocht.”

Wat neem jij mee uit je studie naar het werk als tester?

Mathijs: “Tijdens mijn studie heb ik geleerd om scherp en analytisch te denken en te leren redeneren volgens de wetenschappelijke methode. En die manier van denken sluit heel goed aan bij het werk als softwaretester. Net zoals in de wetenschap draait het bij testen om het vinden van oorzaken: je wilt exact kunnen aangeven waar de fout zit. Dit principe pas ik nu toe in de testwereld. Dat betekent kritisch denken, aannames toetsen en zorgvuldig bepalen welke variabelen je wel of juist niet meeneemt in de analyse. Echt goed doorgeven, niet te snel conclusies trekken en blijven zoeken tot je zeker weet hoe het zit. Een uitspraak die me is bijgebleven vanuit mijn studie is: “Je kunt niet bewijzen dat iets er niet is – misschien heb je gewoon nog niet goed genoeg gezocht.”

Hugo: “Vooral de onderzoek gerichte studieonderdelen spraken mij erg aan. En deze onderdelen helpen mij nu in mijn werk. Voor mij draait het testvak om feiten versus veronderstellingen. Je hebt een model van hoe iets zou moeten werken aan de ene kant, maar daarnaast het feit; wat is er daadwerkelijk aan de hand?

Tijdens mijn studie zat er geen theoretisch ‘filter’ over de informatie; ik werkte met ruwe en ongefilterde data die ik vervolgens zelf ging verwerken tot een logisch en samenhangend verhaal. Deze vaardigheid sluit naadloos aan bij mijn werk als tester; je begint vaak met een onduidelijke situatie of een warboel aan informatie. Je weet niet altijd alles, en dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat je de juiste vragen stelt, systematisch te werk gaat en langzaam grip krijgt op het geheel.

Waarom is jouw studie relevanter dan je dacht?

Mathijs: “De overgang van mijn studie naar het werkende leven was voor mij best pittig. Tijdens mijn studie ging alles in hoog tempo: elke maand begon er een compleet nieuw vak.

In het begin was het wennen om in een werkomgeving te stappen waar de processen wat langzamer maar grondiger verliepen. Toen ik eenmaal mijn plek had gevonden bij Bartosz en bij de opdrachtgever, en ik erkenning kreeg voor mijn werk, merkte ik hoeveel rust mij dit gaf. Ik ben echt gaan waarderen hoe prettig het is om gestructureerd en met aandacht te kunnen werken. Hierdoor kan ik de kwaliteit leveren waar ik achtersta.

Daarnaast waardeer ik de combinatie van het sociale aspect van mijn werk en het inzetten van mijn analytisch denkvermogen. Ik heb moeten leren hoe je op een tactvolle manier feedback geeft, daarin ben ik de afgelopen periode sterk gegroeid. In mijn rol als tester is het mijn taak om altijd even de pessimist te zijn en om te controleren of écht alles klopt.

Hugo: “Ik zie de rol van tester als een brugfunctie tussen de technische en de zakelijke kant. Je fungeert als tolk voor de vragen: Wat hebben we precies gebouwd? en Wat is er daadwerkelijk nodig? Het werken met onvolledige informatie en om toch tot een helder verhaal te komen vind ik echt de uitdaging in mijn werk. Daarnaast hoort een zekere mate van ‘streberigheid’ bij mij: ik wil altijd net een stapje extra zetten. En dit zie ik ook terug bij mijn collega’s, die gedeelde drive om écht iets goeds op te leveren geeft me veel voldoening. Wat betekent het om een blije klant te hebben? Wat maakt een gebruiker écht succesvol? Dat zijn voor mij de belangrijke vragen en die hoge standaard neem ik altijd mee in mijn werk. Een ander waardevol aspect uit mijn studie was het leren presenteren. Verrassend genoeg heeft het goed kunnen presenteren me in mijn werk als tester al veel gebracht. Bijvoorbeeld bij het geven van technische demo’s, maar ook bij het hosten van Bijtanken bij Bartosz sessies. Communicatie is wat mij betreft net zo belangrijk als techniek, zeker als je bruggen wilt slaan.

 

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.