Agile, Testadvies, Testautomatisering

Exploratory testers zijn in feite de wegbereiders van de automatiseerders: meer dan ooit is er dan ook behoefte aan analytische sterke, flexibele en onderzoekende testers, die op zoek gaan naar nog onbekend gedrag van het systeem. Ben jij er zo een? Dan helpt onderstaande mnemonic / charter je om structuur in het exploratory testen te brengen.

Stap 1: Zoom uit (vijf procent van je testsessie)

Zoom als je begint met exploratory testen uit naar een hoger abstractieniveau. Stel jezelf vragen als: waarvoor dient de software? Wat wil de klant met de software bereiken? Als je dit in een paar korte notities benoemt, geef je kaders en focus aan je test.

Stap 2: Testdoel (vijf procent van je testsessie)

De exploratieve testsessie is het krachtigst als je in een afgebakend tijdsbestek van twee tot vier uur tests uitvoert met het oog op een helder, realistisch onderzoeksdoel. Benoem daarom een helder doel: wanneer is je test geslaagd? Welke informatie heb je nodig om je klant terugkoppeling te geven op zijn verzoek om te testen? Hiermee beperk je je scope: misschien test je maar een beperkt deel van de applicatie, misschien maar één primair businessproces.

Stap 3: Requirements en Risico’s (tien procent van je testsessie)

Leg in deze stap kort en krachtig vast wat binnen het testdoel de behoeften zijn. Schrijf beknopt op welk gedrag verwacht wordt, welk deel van het verwachte of gewenste gedrag je nog niet kent, welk deel je complexer of foutgevoeliger acht dan de rest  en waar je op wilt focussen.

 

“Een Mnemonic/Charter geeft richting en houvast aan de specificatie en uitvoering van exploratory testing."

Stap 4: Scenario’s (vijftig procent van je testsessie)

In deze stap begin je met de daadwerkelijke exploratory test, waarbij je de testscenario’s ‘onderweg’ administreert. Dit is een proces van proberen, waarnemen, bijsturen en opnieuw proberen. In het testscenario leg je in een paar kernwoorden de uitkomst van je testen vast. Als deze aanleiding geven tot het maken van een nieuw testscenario, voer je dit uit en administreer je de uitkomst kort en krachtig. Wanneer een uitkomst leidt tot een bevinding, omschrijf je deze aan het eind van de sessie in de sectie bevindingen. Er zijn diverse testtechnieken die je helpen bij het analyseren van het exploratieve proces.

Stap 5: Bevindingen (tien procent van je testsessie)

Tijdens het testproces ontstaan ongetwijfeld bevindingen. Doel is om deze zodanig vast te leggen dat je duidelijk terugkoppeling kunt geven aan de klant en je team over de resultaten van de test. De precieze werkwijze verschilt per team, maar je bevindingen kun je mondeling overdragen of opslaan in een document zodat je ze weer in kunt brengen bij een bestaande of nieuwe userstory.

Stap 6: Impediments (vijf procent van je testsessie)

Impediments oftewel obstructies zijn alle zaken die je niet kunt onderzoeken door belemmeringen in het testproces. Bepaalde onderdelen van je product kunnen daardoor niet getest worden. Voorbeelden zijn een interface die nog niet gereed is, een omgeving die eruit ligt, of een blokkerende bevinding waardoor je een scenario niet verder kunt testen. Maar ook een gebrek van kennis en ervaring van de tester, of het ontbreken van een belangrijke context kunnen ervoor zorgen dat je niet verder kunt testen. In alle gevallen waarbij impediments voorkomen kun je de test niet succesvol afsluiten. Tijdens de debriefing deel je de resultaten met het team en onderzoek je hoe je de impediments weg kunt nemen. Hierna kun je nog een exploratory testsessie inplannen om de niet geteste delen alsnog te testen.

Stap 7: Aanbevelingen en Resultaten  (vijftien procent van je testsessie)

In dit laatste onderdeel leg je aanbevelingen vast met betrekking tot het testen. Leg de belangrijkste conclusies van het testen kernachtig vast. Beschrijf op basis van je bevindingen en obstructies wat je nog nader wilt testen. Op basis van deze aanbevelingen geef je kernachtig en in managementstijl een terugkoppeling van je resultaten, en de outlook van wat je nog wilt doen.

 

 

 

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz