Trendsz

Dit jaar beleven we de reïncarnatie van Virtual Reality (VR). Na de verschillende pogingen in de afgelopen decennia heeft de techniek nu een niveau bereikt waarmee een betaalbare en overtuigende VR-ervaring haalbaar is geworden. Momenteel is de toepassing vooral in de gaming- en filmindustrie zichtbaar, maar de potentie van VR is veel groter. De manier waarop informatie ontsloten en geconsumeerd wordt zou wel eens volledig kunnen veranderen. In combinatie met Augmented Reality (AR), zoals Magic Leap of Microsoft HoloLens, zouden de Smartphone en zelfs de televisie en monitor wel eens overbodig kunnen worden. Hoe gaat VR er dan uit zien en wat betekent dit voor de IT-industrie?

Hype of toekomst?

Van de bekende Oculus Rift voor de serieuzere ervaring, tot de eenvoudige Google Cardboard waar er miljoenen van verspreid zijn. Veel IT-ers hebben VR de afgelopen jaren wel eens mogen ervaren. Het wordt vaak als leuke gadget gezien en niet altijd even serieus genomen. Verschillende grote fabrikanten doen dat echter wel. Dat heeft tot gevolg dat dit jaar de eerste generatie serieuze VR-producten op de markt gaat komen. Deze eerste generatie is nog vrij prijzig en zal daardoor een beperkt publiek aantrekken. De realisatie van de volgende generatie is ondertussen vol in gang. De vele ontwikkelingen maken het mogelijk om de volgende generatie draadloos en kleiner te maken. De ervaring zal nog veel meeslepender zijn.

Op visueel vlak werkt onder andere Nvidia aan de “Near-Eye Light Field Display” technologie en SMI aan “Foveated Rendering”. Beide technologieën gaan het ervaren van focus en diepte in VR veel natuurlijker maken. De traditionele ‘toetsenbord-plus-muiscombinatie’ is verre van ideaal voor VR, dus op het vlak van interactie zijn er talloze initiatieven die de mogelijkheden van deze nieuwe wereld aftasten. Van motion controllers van de Nederlandse start-up Manus VR of Sixense STEM tot hand-tracking sensoren van Leap Motion en Nimble VR. In de nabije toekomst komen zelfs haptic-feedback handschoenen zoals de “Hands Omni” van Virtuix en de complete “Full body VR” pakken van Tesla op de markt.

Praktisch alle tech-giganten zijn aan boord en interessante startups schieten als paddenstoelen uit de grond. VR bevindt zich nu op de “Slope of Enlightenment” van de Gartner hype-cycle. De hype die begin jaren 90 begon, is nu de technologie er rijp voor is klaar voor serieuze business.

Over enkele jaren zal VR nog veel volwassener zijn en het toepassingsgebied een stuk groter.

Overstap naar VR

Voor de gaming- en filmindustrie is de stap naar VR redelijk vanzelfsprekend. Zo kunnen veel bestaande games middels een emulator al met VR bril gespeeld worden, zonder speciaal voor VR ontwikkeld te zijn. Het is niet ideaal, maar het toont aan dat de stap relatief klein is. De filmindustrie kent al langere tijd de 360 graden camera’s, maar met de komst van VR zijn deze een stuk populairder. Inmiddels zijn er verschillende professionele 360 graden stereoscopische camera’s aangekondigd zoals de “OZO” van Nokia. Op de “Digital Hollywood” conferenties zijn VR en AR de belangrijkste onderwerpen van het afgelopen jaar geweest en dat heeft geleid tot grote investeringen.

Er zijn onlangs 30 volwaardige VR PC-games op de markt gebracht en de New York Times heeft onlangs zijn eerste VR-documentaire “The Displaced” uitgebracht waarbij je letterlijk in de tentenkampen met Syrische vluchtelingen wordt geplaatst. Zo ben je ineens ooggetuige in plaats van toeschouwer. Dit levert een zeer meeslepende ervaring op.

Buiten de gaming- en filmindustrie wordt ook voorzichtig geëxperimenteerd met de mogelijkheden. De stap voor de IT-industrie gaat wel een stuk groter zijn, waar de focus altijd heeft gelegen op platte schermen met vooraf bepaalde resoluties. De omgang met een dynamisch schermformaat, zoals smartphones en tablets, leverde vaak al de nodige uitdagingen op. De combinatie van de muis en het toetsenbord of touch voor mobiele apparaten zijn uitstekend geschikt om in de beperkte 2D-wereld te interacteren. Met de overgang naar VR vallen de beperkingen van de 2D-wereld ineens weg. Het is nu mogelijk om te werken op een oneindig canvas in plaats van vaste kaders met daar bovenop een derde dimensie. Het is te vergelijken met een schilder van wie het werkgebied van het schilderij naar de koepel van een kathedraal is verplaatst. Dit vereist letterlijk een out-of-the-box mentaliteit voor het ontwerpen en ontwikkelen van VR-applicaties.

2016.. 17?

De technologie is nu rijp voor overtuigende VR-producten. Over enkele jaren zal VR nog veel volwassener zijn en het toepassingsgebied een stuk groter. De komende jaren zal VR vooral goedkoper, kleiner en beter moeten worden om het toegankelijk te maken voor de massa. Het aantal investeringen daarin groeit enorm. Op het gebied van interactie wordt nog volop gepionierd.

De game- en filmindustrie hebben voorzichtig de eerste stappen gemaakt. Voor de IT industrie gaat die stap veel groter zijn omdat er tot nu toe altijd 2D gewerkt is. De toepassingen van VR voor IT gaan de komende jaren steeds concreter worden. Op professioneel vlak gaan voornamelijk visualisatie en communicatie voordeel behalen. Doordat consumenten zich dankzij games en films steeds meer in VR gaan begeven, gaan ze in de toekomst ook naar VRapplicaties verlangen.

Net als op smartphones zal er een onderscheid komen tussen volwaardige VRapplicaties en via browser toegankelijke WebVR applicaties. Afhankelijk van de toepassing kan één of beide technieken gekozen worden. Waar het grafische deel voorheen regelmatig door de traditionele ontwikkelaar als nevenactiviteit werd opgepakt, komt er steeds meer vraag naar gespecialiseerde front end developers.

Voor software testers worden bepaalde competenties zoals usability en performance belangrijker. Zo wordt de scheiding tussen functionele en technische testers alsmaar groter. Ook de behoefte aan ontwikkeling van het vak en de mensen zal groeien.

Bij Bartosz hebben we begin dit jaar een ‘Bijtanken bij Bartosz’ georganiseerd om hierover van gedachten te wisselen met onze klanten. Zo blijven we voorbereid op de virtuele toekomst.

Wil je meer weten of VR? Lees dan volgende maand deel 2 van mijn blog.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz