Bartosz

Het gebruik van de OV-chipkaart hebben we te danken aan Trans Link Systems (TLS). TLS is gevestigd in Amersfoort en opgericht door de vijf grootste OV-bedrijven van Nederland. Sinds 2009 krijgt TLS intensieve ondersteuning van Bartosz op het gebied van testmanagement. Johan Romkes (testmanager/leidinggevende TLS) en Ewald Jilissen (senior testconsultant Bartosz) werken nauw samen in het integratie testteam van TLS. Een relatie tussen twee tegenpolen die verrassend goed werkt.

Johan over Ewald

Hoe hebben jullie elkaar gevonden?

“In 2009 bestond TLS uit meerdere testteams. Iedereen zat op zijn eigen eilandje met zijn eigen belang. We wilden naar een structureel testproces met een partij waar we van begin tot eind mee samen konden werken. Een partij die testen echt als core business ziet en zich daarnaast niet ook nog bezighoudt met andere consultancypraktijken of softwareontwikkeling. Via een aanbesteding zijn we bij Bartosz uitgekomen. Zij voldeden – en voldoen nog steeds – aan al deze eisen.”

Hoe ziet jullie samenwerking eruit?

“Er zit een volwaardig testteam van Bartosz intern bij TLS. Ewald was de allereerste Bartosz’er die bij ons binnenkwam. Hij is van meet af aan betrokken bij het professionaliseren van testmanagement binnen TLS. Mede dankzij Ewald hebben wij de juiste expertise in huis. Hij toont aan waar de risico’s zitten. We voeren samen diverse testprojecten uit en ik zie hem dan ook dagelijks op kantoor. Daar waar mijn kennis ophoudt, gaat die van Ewald verder.”

Waarom vormen jullie zo’n goede combinatie?

“Ewald is rustig en maakt zaken snel inzichtelijk. Ik hou van direct schakelen en ben snel overtuigd van de weg die ik moet kiezen. In mijn haast zie ik nog wel eens dingen over het hoofd. Ewald stelt dan kritische vragen en zet mij aan het denken. We hebben wel eens discussies met een scherp randje. Maar dat is goed, dat wil ik ook zo houden. Juist doordat we allebei zo verschillend zijn, vormen we een sterk team.”

"We hebben wel eens discussies met een scherp randje. Maar dat is goed, dat wil ik ook zo houden. Juist doordat we allebei zo verschillend zijn, vormen we een sterk team"

Ewald over Johan

Wat is jouw toegevoegde waarde voor Johan?

“Op een gegeven moment ging het allemaal zo snel binnen TLS. De basis was goed, maar de informatiebehoefte van klanten werd almaar groter. De diensten werden uitgebreider en het bedrijf was continu in beweging. Testen moet daarin mee. Ze hadden meer handen nodig. En expertise. Dat is dan ook mijn rol; testexpertise binnen TLS brengen. Ik doe vooral mee in het testproces, maar kijk zeker ook naar hoe het beter kan. Johan mag mij zien als zijn rechterhand, zijn steun en toeverlaat waar hij altijd op kan terugvallen.”

Zou jij Johans werk kunnen doen?

“Ja, dat zou ik best kunnen. Maar ik weet niet of het mij past. Johan beschikt over bepaalde kwaliteiten die hij heel goed kan gebruiken bij zijn werk. Zeker zijn leidinggevende skills zijn een pré. Mijn kwaliteiten liggen meer bij het adviseren. Omdat ik alle facetten van het testen binnen TLS zelf ervaar, weet ik precies waar de knelpunten liggen. Dat is een groot voordeel van het feit dat ik echt iedere dag fysiek aanwezig ben. Ik zit er bovenop.”

 

Bron: Tijdschrift IT Managers, april 2013: “Ik & mijn klant”

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Bijtanken bij Bartosz

Data & Testen

Mei14

Bij onze klanten komen we op verschillende manieren in contact met data. Hoe ga je als tester om met de (technische) uitdagingen die hierbij komen kijken? En wat voor impact heeft deze dataficatie op onze fysieke leefomgeving?

 

Mijn Paarsz