Agile, Testadvies, Testmanagement

In een eerdere blog schreef ik al dat wij verwachten dat de vraag van onze klanten de aankomende tijd gaat veranderen. Van: ‘wij zoeken testers die goed kunnen automatiseren’, naar ‘wij zoeken testers die creatief en kritisch kunnen meedenken bij het ontwikkelen van onze applicaties’. Omdat wij meer willen doen dan alleen maar goede mensen leveren, helpen we klanten graag met vragen waar zij in dit veranderproces tegenaan lopen.

Blijvend effect

Als consultants willen we een blijvend effect creëren en niet slechts binnenkomen, zeggen wat er moet gebeuren om vervolgens weer te verdwijnen. Liever zorgen we er bij onze klanten voor dat er Quality Infected Teams ontstaan; teams die bewust een expliciete keuze maken voor kwaliteit. Waarbij zij altijd een Whole Team Approach hanteren, de onschatbare waarde van Fast Feedback kennen en exploration gebruiken om te blijven leren en ontdekken.

Volledige Agile organisaties

Wij zien dat klanten steeds meer van traditionele naar echt agile organisaties groeien. Momenteel kunnen we nog drie fases onderscheiden:

  • Fase 1.0: de organisatie werkt volledig volgens de waterval methode.
  • Fase 2.0: in deze fase bevinden de meeste bedrijven zich momenteel. Zij komen vanuit de 1.0-fase en willen naar de 3.0-fase, maar zijn daar nog niet helemaal.
  • Fase 3.0: de organisatie werkt volledig Agile, met Continuous Integration en Devops.

Competenties borgen, vaardigheden ontwikkelen

In de beweging naar 3.0 gaan veel organisaties zich anders organiseren. Was er voorheen een ontwikkel- en testafdeling, nu wordt er gewerkt met applicatie en delivery teams. Dat maakt bepaalde zaken lastiger te organiseren. Vragen waar veel van onze klanten tegenaan lopen zijn: hoe borgen we competenties? Welke vaardigheden moeten testers hebben? Hoe leiden we hen op? Deze vragen zijn onderdeel van een reis waaraan wij een aantal jaren geleden al begonnen. Daarom haken we hier bij onze klanten graag op aan zodat zij kunnen profiteren van de kennis die wij al opdeden. Omdat wij bij zoveel organisaties binnen kijken, hebben wij goed inzicht in wat alle testers verspreid over de verschillende teams moeten kunnen. Daarbij weten wij hoe we daar invulling aan geven en welke trainingen geschikt zijn.

"Omdat wij meer willen doen dan alleen maar goede mensen leveren, helpen we klanten graag met vragen waar zij in dit veranderproces tegenaan lopen."

Quality Framed

In mijn blog Improving Teams vertelde ik onder andere over onze visie op Quality Infected Teams, het belang hiervan en wat wij doen om onze mensen hieraan bij te laten dragen. Omdat dit zich afspeelt op teamniveau, is het redelijk overzichtelijk. Maar binnen een organisatie heb je vrijwel altijd meerdere teams die afzonderlijk van elkaar en in samenwerking met elkaar goed moeten functioneren. Hoe borg je dat al die teams gezamenlijk leveren wat je wilt? Een hulpmiddel daarbij kan onze aanpak Quality Framed zijn; een aanpak waarmee je ketenbreed inzicht krijgt in zichtbare en onzichtbare problemen binnen bedrijfsoverstijgende ketens of complexe processen. Zodat je belemmeringen kunt signaleren, aanpakken en het proces weer beheersbaar maken. Iets waar mijn collega Jurgen van Amerongen al vaker over publiceerde.

Workshop Quality Infected Teams

Omdat wij geloven dat Quality Infected Teams de basis zijn voor een succesvolle transitie naar volledig Agile werken, ontwikkelden we een workshop om samen met klanten te bekijken: wat doen jullie om Quality Infected Teams te krijgen? Welke stappen kunnen jullie zetten om beter te worden? Een nuttige workshop, want iedere klant erkent het belang van goed samenwerken, maar toch is dit onder de druk van op tijd opleveren en in de waan van de dag nog vaak een ondergeschoven kindje.

Interesse?

Interesse in onze workshop ‘Quality Infected Teams’? Neem dan contact op! Ik vertel je graag over onze visie, aanpak en de workshop die we kunnen aanbieden.

 

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz