Werken bij, Bartosz

Vanaf de állereerste dag werkt Bartosz voor de Belastingdienst. Inmiddels ruim 12 jaar. Een fijne opdrachtgever waar een groot aantal van onze consultants met veel plezier werken of gewerkt hebben. In deze nieuwe ‘Mijn klant & Ik’ vertellen Sandra van Zanten (Belastingdienst) en Jurgen van Amerongen (Bartosz) aan welk project zij momenteel werken, wat hun toegevoegde waarde is en hoe een gemiddelde dag er bij de Belastingdienst voor hen uitziet.

Sandra over Jurgen

Hoe ziet jullie samenwerking er uit?

Als teamleider ben ik integraal verantwoordelijk voor het programma Motorrijtuigenbelasting (MRB). Toen ik op zoek was naar een ‘zware’ testregisseur en Jurgen op gesprek kwam, was het direct een ‘instant klik’. Jurgen is inmiddels testregisseur voor de gehele keten MRB. Soms moet ik Jurgen helpen herinneren dat er maar 8 uur in een werkdag zit en dat ook hij recht heeft op een privéleven. Het is al meer dan eens voorgekomen dat hij ’s avonds laat gebeld wordt door het afdelingshoofd. Hij neemt dan zonder moeite de telefoon op en voert het gesprek met een glimlach.

Waarom vormen jullie zo’n goede combinatie?

Jurgen is bijna alles wat ik niet ben: rustig, weloverwogen. Ik kan bij hem klankborden, niet alleen over het werk maar ook over wat mij persoonlijk raakt en/of bezighoudt. Ik beschouw Jurgen ook niet als externe maar als één van ons. Ik merk in onze samenwerking geen verschil tussen een interne en een externe medewerker en dat maakt alles makkelijker. Omdat hij zo integer is, kan ik ook zaken bespreken die je niet direct met iedere medewerker kan bespreken.

Hoe herken je de Bartoszian in Jurgen?

Jurgen verstaat zijn vak. Hij heeft inzicht en overzicht en hanteert een gedegen teststrategie waarbij ieder aspect aan de orde komt. Hij kijkt ook verder dan alleen IT. Zo denkt hij goed na over wat voor de business belangrijk is. Tijdens presentaties over zijn testaanpak gebruikt hij goede metaforen om zijn aanpak uit te leggen zodat ook iedereen begrijpt hoe het in elkaar zit. Dat is echt vakmanschap en daar komt ook een beetje de leraar in Jurgen naar boven. Hij boezemt vertrouwen in en (her-)kent potentie binnen zijn team. Daarnaast is hij altijd vriendelijk, correct en integer.

Hoe ziet een werkdag er voor jullie uit bij Belastingdienst?

Ik start rond 07.00 uur, een rustig moment om even de mail weg te werken en stukken te lezen. Vanaf 08.30 uur is de dag eigenlijk altijd onvoorspelbaar: afspraken, bila’s, overleggen, stukken schrijven en geplande en ongeplande zaken die mijn aandacht vragen. Iedere dag is anders en ook al probeer ik zo proactief als mogelijk te zijn, veel werkzaamheden zijn reactief. Jurgen en ik zitten vaak fysiek in dezelfde kamer. Als hij binnenkomt, gaat hij vrijwel direct – na een kop koffie – aan het werk met zijn testteam. Vaak genoeg heb ik even ruggenspraak met Jurgen over de voortgang, de aanpak maar ook eventuele impediments.

"Jurgen boezemt vertrouwen in en (her-)kent potentie binnen zijn team. Daarnaast is hij altijd vriendelijk, correct en integer."

Jurgen over Sandra

Hoe ziet jullie samenwerking er uit?

Als testregisseur ben ik verantwoordelijk voor de vaststelling van de kwaliteit van de gehele MRB keten. Het systeemlandschap bestaat uit meer dan 60 applicaties en strekt zich uit van RDW aan de voorkant, tot Inning en Mededelen aan de achterkant. Voor ondersteuning en raad klop ik graag bij Sandra aan. Vooral als het gaat om personele uitbreiding en kennis van de organisatie. Ook gebruik ik haar als klankbord wanneer ik twijfel over hoe ik bepaalde zaken het beste kan aanvliegen.

Wat is jouw toegevoegde waarde voor Sandra?

Door het testen en daarmee het bewaken van de kwaliteit van het product, ontlast ik Sandra. Dit doe ik door haar het vertrouwen te geven dat we in control zijn en kwalitatief goede producten opleveren. Dit vraagt niet alleen om een strategie, plan en aanpak, maar ook om een goede samenwerking en afstemming met alle betrokken partijen. De (test)resultaten worden op een ‘dashboard’ weergegeven waarmee objectief en feitelijk inzicht in de kwaliteit wordt verkregen. Transparantie en eerlijkheid zijn daarbij key.

Wat maakt Belastingdienst een leuke klant?

De Belastingdienst is een grote organisatie met maatschappelijke en economische relevantie. Een innovatief bedrijf met een enorme diversiteit aan bedrijfsonderdelen dat zorgt voor de nodige uitdagingen. Een erg leerzame omgeving waar ik mijn kennis en ervaring volop kan gebruiken en uitbreiden. Daarnaast werk ik met zeer fijne mensen. Het gaat tenslotte om de teamprestaties. Geen dag is hetzelfde bij de Belastingdienst. Oftewel: ”Never a dull moment”.

Hoe ziet een werkdag er bij Belastingdienst uit?

Tijdens mijn ontbijt thuis, check ik mijn mail en de agenda voor die dag. Onderweg naar Apeldoorn in de auto pleeg ik de eerste telefoontjes en loop ik de dag door. Eenmaal op kantoor aangekomen, drink ik eerst een kop koffie met het team. Vervolgens hobbel ik van het ene overleg naar het andere. De dagen vliegen dan ook voorbij bij de Belastingdienst! De vrijdag gebruik ik meestal om mijn achterstand in te halen en alle acties die voortkomen uit de overleggen verder uit te werken.

191104 – Mijn klant en ik Belastingdienst – foto 4

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz