Agile, Ketenregie, Testmanagement

In mijn eerdere blogs vertelde ik over onze aanpak Quality Framed; bedoeld om inzicht te krijgen in zichtbare en onzichtbare problemen binnen bedrijfsoverstijgende ketens of complexe processen. In mijn vorige blog vertelde ik dat onze eerste stap altijd het bepalen van de scope en het vaststellen van de doelstellingen is. In deze blog ga ik in op stap 2.1 en 2.2 van Quality Framed, namelijk de inrichting en configuratie van het dashboard.

Inrichting en configuratie

Als we stap 1 doorlopen hebben, weten we welk proces we in beschouwing nemen. Ook weten we wat onze doelstellingen zijn en wat de relevante onderdelen hiervoor zijn. We kunnen dan verder met stap 2 waarin we het dashboard gaan inrichten en configureren. De inrichting bepaalt hoe het dashboard eruit komt te zien en is gebaseerd op: wat wil ik weten? Wat moet er dus worden getoond? En op welke wijze? Eenvoud staat hierbij voorop. Voor het bouwen van een dashboard binnen Quality Framed voldoet MS-Excel, eventueel gecombineerd met een MS-Access database. Deze softwareprogramma’s zijn onderdeel van het Microsoft Office pakket en daarom voor vrijwel iedereen al beschikbaar zonder extra kosten.

2.1 De inrichting van het dashboard

Voor de inrichting van het dashboard hanteren we een drie-lagen model: de presentatielaag, de integratielaag en de gegevenslaag. Het dashboard is in feite de presentatielaag. Afhankelijk van de doelstelling en het beoogde proces, bepalen we de zogenaamde ‘metertjes’ waarop we kunnen sturen. Deze metertjes laten de resultaten van de metingen zien en brengen dus het proces in beeld. Door de koppeling aan normen of grenswaarden zie je met behulp van kleuren – zogenaamde stoplichten – in één oogopslag waar de knelpunten zitten. De presentatielaag bouwen we modulair op. Het liefst gebruiken we daarbij generieke modules zoals hieronder afgebeeld.

Quality Framed, de tweede stap

De dashboardmodule

Voordat we de opzet van het dashboard kunnen vaststellen, moeten we altijd eerst de doelgroep helder hebben. Het dashboard biedt immers stuurinformatie, de doelgroep bepaalt het detailniveau van deze informatie. Daarbij maakt het verschil of het dashboard is bedoeld voor programmamanagement, stuurgroep of bijvoorbeeld een team. De kunst is om het dashboard altijd simpel en overzichtelijk te houden en je te beperken tot alleen de relevante informatie. Dankzij de generieke opzet  en modulaire opbouw kan het hetzelfde dashboard eenvoudig verschillende views weergeven, bijvoorbeeld voor projecten, releases of teams. Zo ontstaat een uniforme weergave en hoef je je als gebruiker niet steeds opnieuw af te vragen wat er staat en wat het betekent. In de dashboardmodule hiernaast zie je het volgende:

  • De module is opgebouwd uit vier elementen:
    • naam en eigenaar onderwerp
    • stoplichtjes
    • dynamische statusregel
    • voortgangsbalk (optioneel)
  • Afhankelijk van de zogenaamde tolerantieregels kleuren de stoplichtjes rood, oranje of groen.
  • De dynamische statusregel bevat de nader te definiëren gegevens. Daarmee geeft deze regel weer wat het stoplicht aanduidt.
  • Optioneel kan een voortgangsbalk worden toegevoegd.

De informatie in de dashboardmodule is altijd een momentopname; een foto van de huidige situatie. Om trends te volgen kunnen we het dashboard uitbreiden met grafieken, afhankelijk van de situatie en vraag van de klant. Zo biedt Quality Framed een generieke aanpak voor een maatwerkoplossing.

2.2 De configuratie van het dashboard

Als het dashboard staat, vormt dit de basis voor de configuratie omdat dit immers bepaalt wat we willen weten. Hiervoor zijn gegevens nodig die ergens anders vandaan moeten komen en die bewerkt en verwerkt moeten worden om tot de juiste informatie te komen. Hier komen de integratie- en gegevenslaag om de hoek kijken waarover ik in de volgende blog meer vertel. Het inrichten en configureren van het dashboard gaat relatief snel. Al in een paar sessies stellen we samen vast hoe het dashboard eruit moet komen te zien. Dankzij de modulaire opzet kunnen we het daarna snel bouwen.

Controle over complexe processen

Met Quality Framed bieden wij onze klant een aanpak waarmee zij het beoogde proces zelf goed kunnen monitoren, sturen en bewaken. Dankzij het overzichtelijke dashboard wordt complexiteit gereduceerd en ontstaat er inzicht en overzicht. Hierdoor krijg je als organisatie weer grip op je complexe processen of ketens. En kun je vanuit deze nieuwe situatie gecontroleerd relevante veranderingen doorvoeren. Benieuwd naar onze aanpak? Neem contact op met jurgen.van.amerongen@bartosz.nl of martijn.meijer@bartosz.nl.

Schrijf je in voor
de nieuwsbrief

werkenbij overall

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz